Annons:
Läst 3068 ggr
Ulla
7/5/15, 11:41 AM

Lägga upp bilder med mobilen - rättvända.

Jag har sett att många som lägger upp bilder med mobilen får sina bilder visade upp och ner eller liggande åt ena eller andra hållet.

Jag frågade Erik varför det blir så och han förklarade att iFokus inte gör något alls åt bilderna utan bara visar dem precis som de meddelas från mobilen.

För att testa hur det fungrar så tog jag en serie bilder med min iphone där jag vred mobilen runt i olika lägen. Det jag kom fram till var att bilderna visas rättvända när jag fotade med kameran i landskapsläge, dvs liggande bild, och med "avtryckaren" till höger.

Ett annat sätt är förstås att ta in dem i ett redigeringsprogram och spara och bearbeta den där.

(Enligt Annia1: Räcker med att beskära bilden och det brukar man kunna göra direkt med fotot i de flesta mobiler, bara leta reda på hur man gör det i den egna mobilen så slipper man lägga över det nånstans.  Så beskär bilden lite lite grann  innan den läggs upp så ska den bli rättvänd oavsett hur den togs.)

Sedan kom jag på en sak till. Det tog ganska lång tid ibland innan bilden laddats upp, samtidigt som ingen symbol visade att den var på gång, och i början hade jag litet för bråttom att klicka vidare med följd att uppladdningen avbröts.

Testa gärna att lägga upp några nytagna foton i tråden Från mobilen så får jag se om mina teorier stämmer.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Annons:
annia1
7/6/15, 2:59 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Vet inte om du missade skriva lite. För att bara lägga över bilderna i ett redigeringsprogram brukar inte göra nån nytta utan man måste göra nåt med fotot.
Räcker med att beskära bilden och det brukar man kunna göra direkt med fotot i de flesta mobiler, bara leta reda på hur man gör det i den egna mobilen så slipper man lägga över det nånstans. 
Så beskär bilden lite lite grann  innan den läggs upp så ska den bli rättvänd oavsett hur den togs. Annars är ju det bästa om man tar bilder på rätt sätt från början så slipper man göra nåt mer.

Jag antar att näst sista stycket gäller mobilversionen att man inte ser nån symbol. Jo, man ser faktiskt, men man får skrolla så man kommer längst upp på sidan då syns en pytteliten rand som går över sidan. Har ritat pilar på var sida. Den lilla blåa stapeln (lite tokig färg med tanke på färgerna runtom) ska vara borta då ska sidan vara färdigladdad och bilden ska komma med. (Syns på bilden att det finns lite ljusare färg till höger om den blåa randen så just där hade sidan inte laddat färdigt.) Sen får man skrolla ner för att publicera.

Såg en sak du skrev i den andra tråden. Det ska inte spela nån roll om du tar en befintlig bild eller om du tar bilden direkt. Utan det ligger nog bara på att sidan ska ladda klart. Och med en mobil så kan ju uppkoppling variera.

.

Ulla
7/6/15, 8:21 AM
#2

Åh, tack för det, annia1. Jag brydde mig inte om att testa att redigera bilder. Trodde det räckte att spara om i redigeringsprogrammet. Men du menar att det räcker att man bara beskär i mobilen? Så mycket bättre. När det gäller en befintlig bild så borde man nog alltid beskära eller ändra på annat sätt. För att vara säker på att den blir rättvänd, menar jag. Undrar varför jag misslyckades att lägga upp min? Jag får testa en gång till.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Ulla
7/6/15, 12:57 PM
#3

annia1, jag kopierade in en del av ditt svar så att ingen missar det. Hoppas att det inte gör något.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

annia1
7/6/15, 3:09 PM
#4

Om man bara lägger över bilderna i ett annat program så sparar det fotots data så man måste göra nåt med bilden. Och det ska det räcka med att bara beskära det lite grand. Vet inte om det funkar med att redigera bilden på annat sätt för jag har inte provat.

Att du misslyckades lägga upp din befintliga bild tror jag beror på att sidan inte hade laddat klart. Kanske att en befintlig bild tar längre tid på sig, men det vet jag inte.

Helt ok att du kopierat. Du får använda det jag skrivit här hur du vill.

.

Ulla
3/5/17, 10:24 AM
#5

Putt

Om jag ser en bild som ligger fel så brukar jag bara öppna den i photoshop. Om den visas rätt där sparar jag bara om den och lägger tillbaka den. Annars vänder jag den först. Det brukar räcka. Vet inte om det gäller alla redigeringsprogram.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Upp till toppen
Annons: