Annons:
Etikettermaterialråvarorleror
Läst 1866 ggr
IndieAnna
2015-07-27 17:05

Lera som möglat

Hej! En lite udda fråga: Har många oöppnade lekpaket som stått i källaren i tre år ca. Såg nu att flera har mögel på leran. Är det bara att skära bort det yttersta som har mögtelpricka? Frågar då jag är lite rädd för mögel, då jag blev mkt sjuk av en fuktskada på mitt fd jobb med kemikalier från plastgolvet samt troligen även svartmögel. Och troligen blir jag nu sjuk/får symtom av mögel väldigt lätt. Är det "farligt" mögel på leran tror ni? Det finns ju massa olika slags mögel…. Jag ställde ut dom i trädgården så länge… Hälsningar Anna

Annons:
Bo§e
2015-07-27 19:33
#1

Det är inte mögel, utan alger.   Vi skickade vid flera tillfällen in prover för analys, och fick varje gång svaret att detta är något slags blågrönalg, och som är fullständigt harmlös.  Det gröna är levande alger, och det gula/bruna/svarta är samma alger som dött, och håller på att omvandlas till humus.  Inplastad lera som exponeras för solljus får ofta litet algtillväxt på ytan.

Ingen anledning till oro m.a.o.  Om man vill, kan man skrapa bort ytskiktet, men det brukar gå lika bra att knåda in algskiktet i leran.  Det rör ju sig sällan om några större mängder.

IndieAnna
2015-07-28 10:52
#2

Tusen tack för den informationen! Då känner jag mej lugn!! Vad bra att ni tagit prover! 💐 :-)

Upp till toppen
Annons: