Annons:
Etiketterformadekorera
Läst 2833 ggr
mirris
7/30/15, 7:08 PM

screentryck

Vilken Mesh storlek ska man ha till screentryck? Det nämndes i Leksand, men jag missade att skriva upp det!

Annons:
evaform
7/31/15, 8:28 AM
#1

det var olika rekommendationer beroende på vad du trycker med. De som demonstrerade sitt sortiment med keramiska färger använde fin mesh, 200. 

Den andra demon med tjejen som tryckte på tunnt papper,som blandade ball clay med färgkropp och glycerin, använde en grövre mesh, jag tror 40 eller 60.

sisela
7/31/15, 8:39 AM
#2

Jag har tryckt engobe med 60 mesh.

Rosannakeramik
8/2/15, 8:42 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Hej Eva. Beroende på vad du trycker på för underlag ska du ha lämplig duktäthet i screenramen; grövre duktäthet för textiltryck, och tätare screenduk för papperstryck vilket gör att man kan återge mycket fina detaljer. Vi som tryckte deco färgen i Leksand använder oss av duktäthet 120. Vi blandar färgkropp med akrylmedium som vi silar noggrant igenom 120 mesh. Blandningen skall vara väldig tjock. Hoppas att mitt svar är till hjälp. Jag märker att det råder en stor förvirring om hur man trycker på keramik. Med denna metod kan du trycka direkt på leran eller på ett så kallat transfer papper, inte att förväxla med det papper som Stina Häggström tryckte på. Mvh Rósanna

mirris
8/4/15, 10:23 AM
#4

tack så mycket för svaren:)

Upp till toppen
Annons: