Annons:
Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 1739 ggr
nyburgaren
8/3/15, 7:51 PM

Vad är bäst???

behöver hjälp till en vedeldad ugn ca Kubiken i rymd har ngn ritning?. Burrow box eller fastfiring vad är bäst?.. tips emottages tacksamt.. hoppas på hjälp

Annons:
[rolnor]
8/3/15, 10:54 PM
#1

Finns böcker på Amazon, kostar en del men det kan det vara värt om du ska bygga så stort?

pyromanen
8/4/15, 4:54 PM
#2

Vad som är bäst beror på vem du frågar 😊. För att du själv kan komma fram till vad som passar dig bäst så rekommenderar jag att du tittar på olika modeller och pratar med flera människor om för-och nackdelar. jag har bara provat en burryboxugn (på kyrkeruds fhs) och den kan bränna snygga saker men tar mycket lång tid. (Tog i alla fall, tror den är imbyggd nu och aningen bättre på att komma upp i temp). Det gjorde att jag inte var sugen på en sån utan gjorde en sorts fastfire men med eldstad bara på en sida. Egentlugen var det en förstorat variant på rakuugnen på Kyrkerud jag ritade och byggde. Den funkar mycket bra men ör bara 1/2 kubik. Skulle säkert gå bra att bygga samma princip större. Stefan Andersson har ritat ich byggd ännu mindre ugnar ungefär samma modell som jag som både han själv och flera som byggd samma varit mycket nöjd med. Finns garanterat de som har burryboxugnar de är nöjda med också.

j-aan
8/4/15, 5:24 PM
#3

Det är viktigt att du väljer att bygga en ugn som passar dina behov och som du trivs med. Du kommer ju att ha ugnen i många år. Vad ska du bränna för gods och hur ofta. Vilken ved har du tillgång till. Håller med Pyromanen rådfråga andra vedbrännare och försök att vara med på bränningar så är det lättare för dig att välja rätt ugn.

nyburgaren
8/4/15, 7:21 PM
#4

Kommer säkert att bränna ofta.. Men det verkar som man får börja bygga på känn vill ha en stor ugn… burryboxen tar längre tid men så är den inte lika känslig för kraftiga temperaturfall etc. vad vet jag..?Jag vet inte ens hur designen ser ut på insidan!! fantasin säger mig ett inkast på vardera sida med en skorsten emellan på baksida kanske en skorstensgång mitten under bottenplattorna.. brist på ordentliga ritningar så får man tydligen prova sig fram själv suck.. Bottenplattan hur tjock bör den vara? Massor med frågetecken bara🥵

nyburgaren
8/4/15, 7:29 PM
#5

Bottenplattan jag menar grunden som man måste gjuta först som ska bära allt??

pyromanen
8/4/15, 8:51 PM
#6

Bottenplattan… Beror såklart på hur tung hela saken blir, vilket i sin tur betor på vilket mstrial du byggar i och hur stor. "The kiln book" av Fred Olsen hade jag stor nytta av. I den finns mångder med ritningar på olika ugnstyper och även generella råd om dimensionering mmm. Har du bränt en vedugn nångpng? Om inte så gå en kurs. Finns både bränningskurser och ugnsbyggarkurser, t.ex på olika folkhögskolor. Var i landet bor du? Ta reda på vilka ugnar som finns i nörheten och åk på studiebesök?

Annons:
stefanandersson
8/4/15, 8:52 PM
#7

Bygger man en stor ugn behövs det en bottenplatta. Skorstenen blir i regel tung på ena sidan. 

De senaste åren har jag byggt små och stora ugnar utan bottenplatta. Oftast med grus och några cementplattor (vanliga för trädgård) under. Det har än så länge fungerat utan problem men jag skulle inte rekommendera någon att göra det och potentiellt underminera ett stort ugnsbygge. Vem vet när tjärlskottet är framme..

pyromanen
8/4/15, 8:57 PM
#8

Min gjutna bottenplatta började luta efter ett tag. Skulle jag göra om det skulle den bli större till ytan. Min skorsten är 5 m hög av tunga stenar. När grannens lastmaskin körde fram pallarna med sten åt mig så gick det bra med första och andra pallen. 3 pallen så sjönk lastmaskinen ner ca 1,5 meter!? Och satt fast i gegga. Förmidlugen nåt underjordiskt fuktstråk… Vi bor på en sluttning.

[rolnor]
8/4/15, 9:01 PM
#9

Slukhål är ju aktuellt nuförtiden.

pyromanen
8/4/15, 9:06 PM
#10

Ha ha, slukhål tror jag inte det är i alla fall. Men det var helt oväntat för ovan mark är det helt normal oblöt trädgård med gräsmatta, bärbuskar och större träd. Inget som kunde få mig att misstänka instabil geggig undergrund. Min platta är fö 20 cm thock och väl armerat. Innan gjutning grövdes matjorden bort och singel fylldes i.Den är bara nån decimeter bredare än ugnen. Skulle jag göra om skulle jag välja att gjuta nån meter ut tror jag.

Upp till toppen
Annons: