Annons:
Etiketterformadekorera
Läst 8003 ggr
[rolnor]
2015-08-03 22:21

Gjutning

Tycker det är jobbigt dreja talrikar så jag funderar på att gjuta. Har sett att cebex har gjutformar för talrikar och jag har beställt en bok om formtillverkning. Jag undrar om det är svårt göra egna formar? Tänker då att dreja en modell att göra gipsformen efter.

Annons:
Record
2015-08-03 23:06
#1

Det går säkert, men kräver en kraftig pump för att fylla formarna , för du tänker väl köra riktigt många. När plasten kom i bilarna höll jag på ett år minst för att få fram Saabs kofångare, och lite "vargar" får man räkna med. Till slut blev det både instrumentbräda o kofångare, då var maskinen 60 meter lång.

sisela
2015-08-03 23:20
#2

Nej det krävs inte en kraftig pump. Det kan vara lite meckigt att få ut leran i formen eftersom det är ganska lite mellanrum, men det går bra.

Record
2015-08-03 23:35
#3

#2 sisela

Vem tror du vid serietillverkning kan ha leran flytande, den måste vara mycket stabil för att man skall få ett dussin tallrikar snabbt färdiga och formstabila ur formen, för bränning. En form räcker inte om det skall löna sig minst 10 -12 formar krävs. Vid gjutning av plast är det än fler kriterier som krävs, rätt temperatur på form o massa o inga luftbubblor i godset.

sisela
2015-08-03 23:39
#4

Eh, alltså gjuta keramik gör man med gjutlera som är flytande. Jag ver inte vilken slags produktion du föreställer dig, men jag tänker mig ändå att det är något rolnor ska kunna klara själv, i sin verkstad, utan att köpa diverse maskiner. Och det går alldeles utmärkt. Klart man ska ha flera former igång.

[SkansensKrukmakeri]
2015-08-03 23:52
#5

Vad jag kan förstå så vill du verkligen slippa drejmomentet, även om det faktiskt är ganska smidigt om man kör på lösa bats. Verkar inte heller gälla någon jätteproduktion…?  Gör en form och testa, kul och lärorikt! Lätt att tillverka formar. men var noggrann! Det går alldeles utmärkt att använda helt vanlig flytande gjutlera som du häller i formen med hjälp av lämplig kanna. du blandar den enkelt av din ordinarie drejlera plus soda och vattenglas, se tidigare tråd i forumet

danskkeramik.se
2015-08-04 10:57
#6

Jag gör egna gjutformar i gips men bara öppna, alltså en hel form, inte tvådelad. då drejar jag min mugg (har det varit tills nu) men upp och ner och som en klös (kompakt) med muggens form, torkar ytan så jag kan handtera den och ev. putsa till den.

Gipsformen gör jag i en burk som passar men ca 1,5-2 cm marginal hela vägen runt (en tallrik behöver nog mer då formen är större och lättare går sönder om den är för tunn). En 1 liters yoghurt burk med locket på och avskuren botten passar mina muggar.

Då lägger jag muggen upp och ner i formen och häller på gipset som är lite extra rinnande för att fylla ut alla detaljer ex min namnteckning. När gipset har stelnat tar jag av locket på yoghurt burken och "slår" försiktigt gipsformen ut .

Sen gröper och drar jag ut leran så inte det tar dagar innan formen är tillräcklig torr att använda. Om jag är väldig försiktig kan jag fylla i ny lera där jag har tagit bort och använda samma mugg-klös att göra en till gipsform.

Att muggen inte er "ihålig" gör att den inte flyter upp men stannar på botten av plastburken när jag häller på gipset. Det har funkat bra för mig att få ut gipsformen ur plastburken men ev kan man olja in den först.

Berätta gärna hur det går med tallriks formarna - blir lite inspirerat att göra egna tallrik formar!

Lycka till!

Annons:
Record
2015-08-04 11:05
#7

Att använda sig av pressgjutning går bra, men inte vill man se "skägg" på föremålen med ytterligare behandling därefter, för att inte behöva torktid för godset vid flytande lera.

Ett av mina jobb var att tillverka sockerbitar från flytande massa för Sockerbruket Arlöv. Där fylldes den teflonbehandlade formen med massa och skakades med ultraljud ner för att inte bli för porösa och gå sönder, senare användes övermättad ånga för att torka. Och en sockerbit ser väl inte ut som att den behöver behandlas mer, men att få dem i paketet tog oss lite tid genom "gruppering" och lyft in i paketet.

En annan gång tar vi "Porslinsfabriken i Göteborg"

#rolnor, Vad heter boken du beställt?

Numera äter jag inte ens socker. hi hi 😃 av hälsoskäl !

[rolnor]
2015-08-04 11:27
#8

Boken heter The mouldmakers handbook, verkar bra. Tack för era svar, vore kul med pressgjutning som man använder industriellt men det är ju ett jätteprojekt, ska aldrig säga aldrig dock. Hänger med delvis hur du gör danskkeramik, har beställt en muggform så jag ska se hur dom gjort den, hoppas komma igång fort.

Record
2015-08-04 12:21
#9

#8 rolnor

Tack, hade själv många böcker, vid övergången från kromade kofångare till gjutna plastdetaljer det var en lång resa i Europa för att se hur andra gjorde. Jag har beskrivet den industriella tillverkningen för att du skall ta tips från den kanske, men problemen ligger egentligen i formen och skarven mellan halvorna samt luftblåsor vid fyllning, värmeproblemen och sprejning lämnar vi utanför.

En Idé är pressgjutning med stamp ovanifrån där överskottet går ut på sidorna, detta ger ju ett skägg där som får åtgärdas. Att då behandla "dynan" med släppmedel gör att stampen o godset följer med upp och får torka där. En ny stamp o påfyllnad av lera startar en andra pressgjutning. Formen på stamp o dyna är lätt för en tallrik men de andra alsterna du gör får man tänka till. Presskrafterna fixar du om du är stark med en hävarm annars blir det hydraulik.  har lite tips från Rörstrands i Lidköping där ja botaniserat. Eller hästskosöm från Mustadfors i maskiner från 1800-talet vilka gick med rem från hjul i taket.

[rolnor]
2015-08-04 13:34
#10

Jag räknar med att få putsa bort skägg eller annat, jag har läst att man använder någon slags porös plast när man gör formar för presslammgjutning av lera?

Record
2015-08-04 15:52
#11

#10 rolnor

Det glömde jag att skriva för ja var så kaffetörstig inför lunch.

Om man har en lös smidig duk av kiselgummi/silikongummi och klär stampen med så skulle man kunna snabba upp processen direkt efter den lilla efterbehandlingen du skulle kunna acceptera.

Ja använder i elektroniksammanhang den duken att lägga mellan halvledare o kylflänsar, den formar sig perfekt, finns hos Elfa, storleken 500 x 500 mm, nästan omöjlig att få något att fästa på den , passar nog bra.

Men för dina flaskor får ja nog föreslå en annan princip med vacumformning.

[rolnor]
2015-08-04 16:02
#12

Vad för material menar du att formen ska vara gjord av? Det enkla är gips som är porös och skapar ett kapilärtryck som suger fast lerslamman, vill man använda högre tryck har jag läst att man använder någon typ av polymerform och pressar då in lerslamma i formen med runt 40 bars tryck.

Record
2015-08-04 16:19
#13

#12 rolnor

Precis, men vill tänka lite mer på varianter jag sett inom vacumformning. I de första förslagen ja hade låg trycket över 40, men kommer inte ihåg exakt idag, formarna var då av siluminlegering och inlagda värmeslingor för att inte gjutmassan skulle stelna innan den var helt inne i formen samt "Pys-hål" där överskottet kunde gå ut, men allt var för plastkofångare på 70 talet i Kristinehamn. För pressformning i lera tror ja skulle räcka med en form av hårt trä för din del.

Annons:
nyburgaren
2015-08-04 19:27
#14

Kör tallrikarna med en indrejnings maskin istället

[rolnor]
2015-08-04 20:58
#15

Hade en indrejningsmaskin som var delvis deffekt och jag hade inga formar/profiler till den, ganska bökig grej om man inte är van jobba med en sån. Men det skulle gå fortare och bli bättre förmodligen.

Record
2015-08-04 22:43
#16

Vad kräver du för ytfinhet innan glasyr? När man pressgjuter glas tycker jag att det ser dåligt ut även om ytan är fin, det borde bli bättre på leran.

Tittade runt lite på nätet om "indrejning" och hittade en uppställning vilket var mest kostnadseffektivt, bli inte rädd för formler, men risken för att räkna fel är stor.

http://www.ikot.se/IKOT/IKOT_2009/B/B4/gruppB4_steg7_2.pdf

rolnor, du skall nog vänta på boken innan du gör för mycket.

[rolnor]
2015-08-05 12:20
#17

Ska vänta på boken, jag har inte så stor erfarenhet. Har sysslat med lost vax gjutning av metallfiguriner men har aldrig gjort en gipsform med flera delar. Ytan blir bra med en gipsform, små ojämnheter försvinner vid glaseringen så det är jag inte rädd för.

Record
2015-08-05 15:28
#18

#17 rolnor

OK, va tror du om en 3-d skrivare för skapandet, hittade en artikel som jag skall läsa lite mer i detalj… kan du hantera Autocad, jag har en DOS-baserad licens men det var längesedan.

[rolnor]
2015-08-05 16:00
#19

Det finns folk som skriver ut keramik med 3-d skrivare, funkar fint men det tar ju tid, svårt göra större saker.

Record
2015-08-05 16:14
#20

Ingen slutprodukt till kund, bara en dyna o stamp, pressgjutning tror ja på, måste leta fram mina böcker från Rörstrandstiden och de maskinerna. Titta in på glas-sidorna för innebördes beundran, spec formar. Indrejningsmaskiner finns det gott om till salu,men oxo där för lång produktionstid för nätförsäljning av alster.

Annons:
Record
2015-08-06 09:59
#21

En sida med lite maskiner för tillverkning av porslin gav mig en bild av pressgjutning med en variant av drejning där dynan var fast och stampen roterade, liksom en svarv, detta går ju bra med symmetriska saker, det fick ta 10 sekunder/st och lönen "<låg" beställaren var Rörstrand och utpriset ca 260.- kr i Sverige. Fina bilder..

https://mittlivsombengal.wordpress.com/2011/03/17/porslinstillverkning-i-fabrik/

Rörstrands spillror har återuppstått i en fabrik i Lidköping vilken har besöksdagar för att visa hur det går till, kanske skulle ses för att jämföra från 70-talet. 😭

http://www.hallekis.com/xx130415f.htm

[rolnor]
2015-08-06 13:50
#22

Den första länken med maskinen är ju högintressant, den kostar nog en del och ser väldigt stor ut. Förstår inte riktigt hur den funkar, nån slags roterande pressgjutning? En sån maskin med lämpliga formar vill jag ha.

Record
2015-08-06 16:10
#23

Den roterande pressgjutningen har en brist och det är att godstjockleken i leran inte är samma över hela ytan om dynan har "krussiduller" och stampen inte kan ha några taggar, men släta fat går jättebra tror ja. En begagnad Arboga pelarborrmaskin skull du nog kunna skaffa billigt som grund, men det får vara en med låga varv, för att inte skvätta ner hela verkstaden. Hydral-pressar med tvåhandsstart kanske passar bättre för icke roterande pressgjutning, även dessa är nog billiga i dag, har några ställen som har hem. Om.  Är någon av dina alster armerade?

[rolnor]
2015-08-06 23:01
#24

Nej det ska gå att bränna som man gör med keramik och då är armering svårt. Att bygga en egen press av en pelarborr är sånt jag utanvidare tog mej an när jag var yngre, nu vill jag ha en snabb enkel lösning. Om jag fick tag på en komplett indrejningsmaskin med färdiga formar vore nog det bästa, det är ju så man brukar göra om man inte vill ha en hel fabrik.

nyburgaren
2015-08-08 10:26
#25

Torrpressning kanske typ! då kan det gå till råglasering och bränning direkt….Kanske en liten tunnelugn i miniformat.. Det är inte svårt att göra formar till en indrejningsmaskin en bra moderform sedan får man pressa ut dom med lite extra kraft gips sväller lite när det bränner..

Record
2015-08-08 11:40
#26

#rolnor

Har läst på lite grann och funnit en billig o snabb lösning, med pressgjutning som fordrar flera ton för att det skall gå bra. Om du skaffar en hydralisk domkraft, klarar 25 ton som varit till lastbil, buss, skördemaskin. Med I-balk bygger du stommen och underdel, så kanske du kan prova lite med gipsform eller dyna-plugg.

Har tagit ett exempel där träfibrer blandats med lera för att bli till briketter i U-länder.

Torrpressning har vissa fördelar, för att de kan vara osymmetriska objekt, den svarvade måste vara nästan symmetrisk form på objektet. Det finns nog en max-storlek beroende på ingående komponenter oxo.

nyburgaren
2015-08-08 11:59
#27

Stålformar gäller vid pressgjutning.. indrejning är det som funkar bäst här drejning e bökigt….

Annons:
Record
2015-08-08 14:47
#28

#27 nyburgaren

Vad bedömer du att det tar för tid att pressa en tallrik av styv lera t.ex? Jag håller med dig då det gäller industriella utrustningar med två-komponents plastgjutning, vilket jag har arbetat med. Med formvikter av flera hundra Kg.

[rolnor]
2015-08-08 21:27
#29

Fick tallriksformen och flytande Porslinslera från cebex. Har gjutit en tallrik och det gick fint, torkade några timmar sen släppte den formen utan problem. Tallriken fick lite sprickor vid fotringen, antagligen när leran drar ihop sej. Det jag funderar på är om inte flytande stengodslera som är avsevärt mera plastisk skulle eliminera sprickor? Man kan väl blanda egen gjutlera, man ska ha lite soda och är det vattenglas? Minns inte. Ett recept vore fint om nån har, tack. Tallriken blev kanske hyffsat snygg, inte gräslig i alla fall och med bra glasyr kanske den är OK. Man gjuter tallriken uppochned i formen och det är i princip fotringen som blir öppningen uppåt i formen, jag beskickade bort överflödig lera och fick till en någorlunda fotring. Det krävs ju bara några minuters arbete med varje och det blir minimalt med lerspill, smidigt. Formen var dyr men såna här stora tallrikar kan kosta över femhundra styck att köpa så det är också acceptabelt. Formen vittrar ju sönder efterhand, är det någon som vet hur många gånger den håller att gjuta i? Alltihopa är kul och nu blir det spännande att glasera och se om slutresultatet duger.

Record
2015-08-08 22:29
#30

Grattis det verkar bra, min tanke med armering (någon fiber) var just detta, Bosse säger att den kan inte bli bättre och det får ja nog tro på, för det brukar vara  ok råd. Kanske tvåkomponent med härdare som vi använde till kofångare kommer bli bra även till tallrikar. 😃 När ja idag tittade efter bilar med riktiga kofångare finns det ingen annan än min gamla Volvo. hi hi Nu är det plåt pressad med förstyvningar. Du får skriva hur det går framöver, och tiden för varje tallrik (10 sek) var målet.

sisela
2015-08-08 23:07
#31

En gjutforms hållbarhet beror en del på hur den är gjord, vilket man i detta fall kan hoppas är bra, hur själva designen är, detaljerad eller enkel mm. Jag har gamla former som jag gjutit massor i, men formen är så enkel att det inte gör nåt att den blir sliten. Gipsytan får större porer så letterna kan bli lite "nopprig" men det brukar gå bort med en lätt svampning.

sisela
2015-08-08 23:10
#32

Om fotringen spricker så kanske du ska öppna formen tidigare. I alla fall ta av delen med fotringen. Några timmar låter länge. Efter några gjutningar släpper den nog fortare.

[rolnor]
2015-08-09 11:18
#33

OK, jag försökte få ut tallriken tidigare men den ville inte lossna. Vad tror ni om att använda mer plastisk lera? Porslinsleran jag använder nu är nästan helt oplastisk. Låter bra att det kanske blir bättre efter några gjutningar. Min erfarenhet med porslin är att sprickor blir värre i bränning tyvärr.

nyburgaren
2015-08-09 13:03
#34

#28 Då menar jag ett pulver med några få procent fuktighet och industriell produktion och några sekunders tillverkning och inte i Rolnors fall då hävdar jag att indrejnings maskin är det bästa…

Annons:
nyburgaren
2015-08-09 13:23
#35

Gjuter man och leran fstnar typ vid fotringar och dylikt då släpper det lättare om man tar lite talk på formen innan man gjuter

[rolnor]
2015-08-09 22:07
#36

OK, påverkar inte det gipsets uppsugningsförmåga om det är ett lager talk på formen? Jag har inga probem med att det inte släpper men jag bränner inatt och jag är säker på att sprickorna kommer växa. Ingen som använt stengodslera tiil gjutning?

ntg
2015-08-10 11:59
#37

Vi använde bara stengodslera när vi göt kannor och muggar, bara positiva erfarenheter. Vi provade i och för sig ingen annan lera, så jag har inget att jämföra med. Vi köpte färdig gjutlera från Cerama. (vi behandlade aldrig gipsytorna med talk eller annat).

Annlju
2023-01-05 08:39
#38

Hej,
Kanske lite sent i denna tråd 🤔😉

Undrar hur det blir om man gör en öppen form med fotring så formen får ”högre” botten? (Hoppas frågan är förståelig 🙃)

Syns fotringen på insidan av det gjutna föremålet som en cirkelformad grop då eller fyller gjutleran ut så det blir jämt?

Eller är det kanske bäst att göra botten som man vill ha den på insidan o beskicka o ev fixa fotring i efterhand? Om man kan beskicka gjutlera?
(Kan man även stämpla o hänkla gjutlera?).

Tar gärna emot era tips och tankar om detta?

Tack 😊

  • Redigerat 2023-01-05 08:44 av Annlju
Bo§e
2023-01-05 10:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#39

#38: Ja, det blir en cirkelformad grop.
Insidan vill obönhörligen följa utsidan…..

Därför görs skål- och tallriksformar som 2-delsformar (den kluddiga skissen), där "insidan" är vänd nedåt.
(Leran är gråmarkerad)
Man får sedan beskicka bort material, så att fotringen får önskad höjd.

När man gjuter i en sådan här form, måste man hälla slamman med stor varsamhet, så att inga luftbubblor fångas i det smala utrymmet mellan in- och utsida.

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

Om man använder en lera som är någorlunda kompatibel med gjutleran, går det förstås också att dreja/montera en fotring i efterhand, som du nämner.
Blir förstås mer jobb….

Även hänkling går bra, om bara lerorna "trivs ihop", och befinner sig i samma stadium av torkning….

Stämpling kan bli knepigt, eftersom den "stelnade" gjutleran kan upplevas litet hård och omedgörlig, men med små och vassa stämplar, så kanske……

  • Redigerat 2023-01-05 11:14 av Bo§e
Upp till toppen
Annons: