Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 6563 ggr
Källardörr
9/9/15, 5:14 PM

Glasera om Höganästallrikar?

Hej! Vad tror ni, går det att lägga ny glasyr på t ex Höganästillarikar som har fått ful finish i diskmaskinen?

Annons:
Bo§e
9/9/15, 5:37 PM
#1

Jo, det "går", men jag tror inte att det blir särskilt lyckat.   Om du ändå vill prova, tänk på att dessa tallrikar är brända i ca 1170-1180°C, och att materialet är anpassat för den temperaturnivån, som högst…

Huygens
9/9/15, 5:49 PM
#2

Jag skulle testa med bara en tallrik först och välja den fulaste.

Skabbekatten
9/9/15, 7:08 PM
#3

Jag har vid några tillfällen bränt om gamla, köpta tallrikar som med åren blivit krackelerade och fula. Glasyren smälter ut på nytt och all smuts försvinner och tallriken är som ny igen.

Ansosu
9/10/15, 11:42 AM
#4

Att jag inte tänktpådet! Jag som slängt slitna Höganäs koppar o fat. Toppen att du Bosse vet ungefärlig temperatur. Tala gärna om hur det gått " Källardörr" Kul att höra att du Skabbekatten lyckats med andra tallrikar. Jag har gamla krackelerade vita med blått mönster(rörstrand tror jag) som jag skulle vilja se om det går och bränna om. Frågan är temperaturen….

Källardörr
9/10/15, 12:57 PM
#5

Tack för svaren! Tror att jag ska våga chansa på omglasering. Återkommer med rapport om det blir så :)

IndieAnna
9/10/15, 8:20 PM
#6

Alltså kanske en dum fråga men hur kan det fastna ny glasyr på gods som redan är glasyrbrända? Trodde glasyren måste sugas upp av en skärv som bara är skröjad. (Kul att lära mej nya saker…Men jag är lite konfunderad) :-)

Annons:
nyburgaren
9/11/15, 1:29 PM
#7

Man får värma upp föremålen i en microugn eller keramikugn och sedan sprutglasera över föremålen med en glasyr som smälter vid 1180 grader, Höganäs hade en borhaltig kalcium matt glasyr dom använde. Recept kanske finns i lådorna här

pyromanen
9/11/15, 8:18 PM
#8

Jag trodde ni menade bränna föremålen som de är så den befintluga glasyren smälter ut och täpper igen slitaget?

Leramani
9/11/15, 10:53 PM
#9

Det är nog det Skabbekatten menar i alla fall.

De Lapsus Resurgam

Ride84XL
10/6/15, 6:38 PM
#10

#4 

Jag brände en gammal tallrik för ett par dagar sen som fått ful repig yta på kul. Det var en Rörstrand. Kollade innan och enl dom själva så bränner dom vid 1400°C (det får man ju inte ens upp i vanliga ugnar med kanthaltrådselement). 

http://www.rorstrand.se/index.php/produkter/materiallaera/

Jag har inget riktigt sättmaterial då jag mest gjort annat än keramik i min ugn (metall, glassmältning etc) - så jag ställde den bara på några bitar av eldfast tegel och tänkte att jag provar att köra upp i 1240 och sen stiga sakta därifrån (ca 1°C i minuten). 

När jag var uppe i 1265 så tyckte jag mig se att kanten sjunkit lite så då stängde jag av. Det visade sig dock va stenarna som sjönk ner några mm i botten på ugnen (keramisk fiber). Tallriken klarade sig bra - kanske en halv mm deformation (syns om den står på helt plant underlag men inget som direkt märks "till vardags"). Det var sent på kvällen och jag ville gå lägga mig sen så jag ides inte dra ut på stigningen allt för mycket och chansade lite (jag har manuell reglering på min ugn) - men 25°C till 1240°C på 1 tim, 8 min klarade den också bra (startade på låg effekt så stigningen blev ungefär konstant och inte gick för fort i början)

Sen när allt svalnat var glasyren nästan som ny. T o m Rörstrand-loggan i botten klarade sig bra. Höganäs har ju pappersdekaler på sina saker som brinner upp, haha. Ni som har en plan sättplatta och ställa sakerna på  kan ju säkert "kräma på" med 1280-1300 och en halvtimme utjämning på dessa prylar. Så smälter glasyren ut ännu bättre.

Ride84XL
10/6/15, 7:04 PM
#11

Här var lite mer detalj - Rörstrand tillverkar ju sina grejer i olika material. 

http://rorstrand-museum.se/fragor-svar/keramiska-varuslag/stengods/

Den tallriken jag brände var förmodligen Stengods (för den hade ingen transparens). Fältspatporslinet är det som bränns högst (1400°C - undrar vad dom har för ugnar). Har man något av annat material kan man ju få gå lite lägre. Hur som helst behöver man ju uppenbarligen inte lägga på ny glasyr. Den som redan finns smälter ut på nytt.

stefanandersson
10/7/15, 7:32 AM
#12

#10: Deras keramik är troligen skröjbränd till 1400 (om de säger det) och då gör dom det i formar som fångar deformationen. Sedan glasyrbränner man dom vid lägre temperatur. Lite tvärt om mot vanligt helt enkelt.

nillos
10/18/15, 8:48 PM
#13

Det går jättebra att göra!

Annons:
Hans-Olof
12/7/15, 4:13 PM
#14

Rörstrand skröjbrände  fältspat tallrikar vid 900 -1000 grader C.  Glattbränning skedde vid ca 1400 grader i gaseldad tunnelugn till kägla 14. Så kallad iglasyrbränning skedde de sista åren vid 1250 grader i en snabb tunnelugn på 90 minuter från kallt till kallt, och då har alla repor slätats ut och dekoren sjunkit ned i jämnhöjd med glasyrytan. djupa repor kan fortfarande ses men de är mjukt rundade. Så med en normal elektrisk kammarugn kan det räcka med 1200 grader och 20 minuter hålltid skulle jag gissa.

[rolnor]
12/7/15, 7:50 PM
#15

Jag har bränt om gamla tallrikar och dom blir som nya, körde i stengodsglasyrbränning. Perfekt för slitna loppisfynd etc.

Upp till toppen
Annons: