Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 2898 ggr
Ostraka
9/11/15, 10:20 AM

Glas på keramik

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har provat lite med att lägga glas bitar på keramik och låter det smälta ut. Det blir snyggt och lite spännande. Är det någon som har erfarenhet av detta? Är det hållbart eller lossnar det rätt som det är? Hans Thörn keramik

Annons:
Skabbekatten
9/11/15, 6:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#1

Stiligt Ostraka! =)
Jag har experimenterat en del med glas på sistone, men man skall nog vara försiktig med glas på tallrikar och annat man äter på/ur då små skärvor kan lossna.
Jag har använt krossade ölflaskor samt diverse loppisfynd i färgat glas. Askarna är brända till ca 1260 grader.
Spana in den här tråden:
http://keramik.ifokus.se/discussions/4d717775b9cb4622210880ef-branna-med-glas

bir
9/12/15, 1:21 PM
#2

hej

jag undrar om ni provat med fusingglas? Det har visst ngn annan sorts ytspänning. Är det ngn som vet?

Det blir ju jättevackert, både på tallrik o ask. När jag själv provade för länge sen så blev det mycket riktigt sprickor och små bitar ramlade ur.

Ride84XL
9/12/15, 9:43 PM
#3

Det funkar nog inget bra med glas på saker som inte har samma värmeutvidgningskoefficient. Jag testade och laga trasig emalj genom att lägga glasbitar (från ett trasigt dricksglas). Emalj är ju nån form av glas. Dock inte vanligt glas. 

Glasbitarna smälte ut bra, men så sprack det när det svalnade. Kanske funkar till konst, för det krackelerade mönstret kan ju bli rätt snyggt. Inga bitar lossnade direkt, men det är ju ändå riktigt farligt att ha till mat. Det kan ju lossna bitar senare vid användning.

I mitt fall var det en emaljerad frityrgryta så den fick jag kassera efteråt. Dock blev den ändå förstörd eftersom jag gick för högt i temperatur. Jag tänkte emaljen skulle vara ungefär som keramikglasyr och provade värma till 1000°C - men då blev den så lättflytande att den rann av kanterna och blottlade metallen under (som fort oxiderade p g a luftens syre). Hade inte kollat upp helt noga - man brukar bara ha upp till ca 800°C vid emaljering vanligtvis.

Upp till toppen
Annons: