Annons:
Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 2005 ggr
IndieAnna
9/12/15, 10:41 AM

Glasyrtemperarurer, lite funderingar

Hej Funderar i allmänhet lite över glasyrbränning nu när jag ska testa min egna ugn första gången. Är det så att små tunnare föremål kan ha längre temperatur än stora, tjocka föremål? Tänker att själva föremålen ju då värms upp snabbare, men gör glasyren det också? Ska ju bränna en del halssmycken och fick denna fundering. (har inte brännt sådana förr i vanlig ugn, däremot i Raku, då man ju har "koll" på dom under bränningen)

Annons:
Ulla
9/13/15, 9:25 PM
#1

"längre temperatur"  Du menar nog lägre temperatur?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

IndieAnna
9/14/15, 7:55 PM
#2

Ja det menar jag såklart. Blev felstavat.

LenaR
9/15/15, 6:45 PM
#3

Jag tror du har en poäng. Om ugnen är full av tunga pjäser tar den lite längre tid att värma upp. Då måste man kunna sänka topptemperaturen eftersom en större del av värmearbetet (tid x värme) görs av tiden. Om ugnen däremot snabbare och lättare går upp i topp behöver man antingen höja topptemperaturen eller öka på utjämningstiden. i praktiken vet jag inte om det behövs någon sådan justering. Hur brukar det se ut när ugnen töms, är det skillnad på hur en och samma glasyr ser ut på tunt eller tjockt gods? I så fall är det nog enklare att helt enkelt öka utjämningstiden och sänka topptemperaturen. Eller - har du kikhål i ugnen så du kan läsa av en kägla? :-)


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Ride84XL
9/15/15, 8:17 PM
#4

Fattar inte hur man kan ha en ugn utan kikhål. Det är ju det som är hela grejen att se vad som händer. Det känns ju som man missar det roliga att bara ställa in ugnen, sen gå därifrån och plocka sakerna nästa dag när allt svalnat typ. 

Det leder ju ovillkorligen till att resultatet blir varierande också - eftersom man inte har koll på alla faktorer som påverkar värmearbetet (t ex elnätets spänning som kan ändras över tid). Tar ugnen många timmar att bli varm så vill man ju kanske inte stå vänta, men man kan ju komma tillbaka senare när den närmar sig topptemp.

Jag använder ju min ugn (som inte ens ha nån automatik utan bara en manuell PWM-regulator och extern pyrometer för att se tempen) till annat som oftast inte är så känsligt för temperaturvariationer - så då kan man ju glänta på luckan och kolla lite då då, samt öppna och stoppa in och ta ut saker (även vid topptemp). Men ibland vill man ha stabil temperatur (precis som vid keramikbränning) - då klarar man sig ju verkligen inte utan ett kikhål.

[rolnor]
9/16/15, 5:09 PM
#5

Ugnar brukar ha kikhål men det är inte lätt se något när man kommer upp över 1200 grader tycker jag. Det går säkert att bränna som du brukar, du kan ju testa med några få prover?

Ride84XL
9/17/15, 1:45 AM
#6

Jo det borde ju va lite svårt att se hur glasyren på ett föremål beter sig eftersom allt avger så starkt ljus och ungefär lika mycket ljus - man har ju svårt att se om t ex en yta blir blank. Sen ser ju allt helt annorlunda ut när det glöder och avger ljus självt jämfört med sen när det bara reflekterar utifrånkommande ljus. Så man ser ju såklart ändå inte slutresultatet förrän det svalnat.

Men hela föremål som smälter och ändrar form syns ju tydligt (t ex en kägla eller nånting kollapsar p g a för hög temp, kanske glasyr som rinner osv).

Tänkte ju testa förut med några prover eller göra nåt litet föremål - men det blev lite bortglömt. Mest för att det verkar va svårt att köpa lera i små förpackningar och testa med, utan det är alltid minst 5 eller 10 kg.

Annons:
[rolnor]
10/1/15, 5:31 PM
#7

Du kan ju gräva upp lite lera ur marken annars?

Ride84XL
10/1/15, 7:08 PM
#8

Det skulle man ju kunna prova kanske. Antar det blir mer som lergods då. Jag provade att värma en bit lera från en grop vid ett vägarbete förut och den smälte helt vid 1230°C haha. Men det hade säkert kunnat bli mer intressant resultat vid t ex 1000-1100°C. 

Sen han man ju läst att Fyleleran är "Sveriges ända stengodslera" så det måste ju betyda att andra leror har lägre smältpunkt.

[rolnor]
10/1/15, 9:22 PM
#9

Jo, 1000 grader räcker.

Leramani
10/1/15, 9:40 PM
#10

Varför hijackar ni TS tråd?  Skriv egna trådar ffs.

De Lapsus Resurgam

Upp till toppen
Annons: