Annons:
Etikettinspiration
Läst 3227 ggr
Ulla
9/15/15, 11:13 AM

Var får du din inspiration ifrån?

Vad är det som inspirerar dig i ditt arbete?

Själv är jag fascinerad av allt som finns att hämta i naturen. Naturen själv är svår att överträffa, men man kan ju låta sig bli inspirerad av den. Naturligtvis blir jag påverkad (medvetet och omedvetet) av mycket annat också, tex annan keramik  och  föremål i andra material.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Annons:
Ulla
9/15/15, 11:16 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Jag är väldigt fascinerad av klippor och stenar. De här olikfärgade stenarna låg på en strand på Bornholm. Så otroligt fina!

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Ulla
9/15/15, 11:21 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Ett rött höstlöv på marken. Det kanske är ett av dem som hamnat på mitt fat här.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Ulla
9/15/15, 11:36 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Den här korallen tycker jag är fin som den är. När jag ser den tänker jag alltid på en forntida liten skulptur av en fruktbarhetsgudinna.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Ulla
9/15/15, 11:50 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Bara vanligt vatten.🙂

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Ulla
9/15/15, 12:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Lavar på en klippa.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

pyromanen
9/15/15, 12:23 PM
#6

Jo, jag hittar också inspiration i naturen. På promenader. Från min facklitteratur i mitt andra jobb (agronom med växtodlingsinriktning). Bland annat från dehär böckerna i växtsystematik. Det är ju också från naturen, fast via teckningar.

Annons:
pyromanen
9/15/15, 12:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Böckerna

pyromanen
9/15/15, 12:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

I böckerna finns hundratals såna här teckningar

pyromanen
9/15/15, 12:25 PM
#9

Omger mig även med botaniska bilder i hemmet

pyromanen
9/15/15, 12:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10
pyromanen
9/15/15, 12:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11
Ulla
9/15/15, 12:56 PM
#12

Mmm, jag älskar böcker. Numera finns ju förstås internet, men det är inte samma känsla i en dator.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Ulla
9/15/15, 1:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Se här hur vattnet har mejslat fram olika mönster och olika strukturer ur klippan. Jag kunde inte ha gjort det bättre själv.😉

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Annons:
[rolnor]
9/16/15, 4:20 PM
#14

När jag precis lärt mej dreja var det en massa former som bara ville ut och jag hade aldrig refleterat över keramisk form innan. Jag undrar om det inte finns genetiskt eller kanske epigenetiskt i vår DNA en känsla för harmoniska former. Blir jag inspirerad av saker i naturen eller andras alster så är det helt omedvetet upplever jag

MiEkberg
12/13/15, 9:22 PM
#15

Titta på andra keramiker, har ofta olika keramikidoler som jag beundrar. Pinterest har också massor med intressanta keramikbilder.

att skapa i lera är Kärlek Maria Ekberg  KeramikKurser.se

[SkansensKrukmakeri]
12/13/15, 11:10 PM
#16

För närvarande blir jag inspirerad av mina två helt galet duktiga lärlingar. De suger åt sig allt och triggar mig till att själv gå vidare i utvecklingen. De delar naturligtvis med sig av sina kunskaper från tidigare skolor vilket gör  att jag kan hitta nya uttryck i gamla invanda former och skapa nytt. Snacka om utbyte,  helt underbart…!!!

Leramani
12/14/15, 8:52 AM
#17

Jag inspireras av all den skönlitteratur jag plöjde igenom från skolåren till 35 års ålder.  Sedan dess har jag bytt från input till output.

De Lapsus Resurgam

Upp till toppen
Annons: