Annons:
Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 1909 ggr
IndieAnna
9/22/15, 11:20 AM

Ny tråd om elementen

Hej Jag skrev kanske för många kommentarer i förra inlägget. Ska göra ett ordentligt försök att få tillbaka elementen med gasolbrännare o bra tång. Förstår principen nu tror jag. Skulle nu gärna vilja veta hur man sätter fast "klamrar" så att de hålls på plats i fortsättningen. Ni skrev att man använder kanthaltrådar till dessa. Är inte det samma som elementen är gjorda av? Och hur får man fast dessa i ugnsväggen? Tusen tack för alla råd!! Kram från Anna

Annons:
Bo§e
9/22/15, 3:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Du får ursäkta den synnerligen kladdiga skissen, som kom till i all hast…😛Hoppas att den är begriplig.

En sak som är MYCKET viktig:   Se till att ingen "märla" går rakt genom teglet, så att den nuddar ugnens plåthölje…!!…vilket skapar en rejäl kortslutning…!!😭

🙂

IndieAnna
9/22/15, 4:15 PM
#2

Tusen tack! Nu förstår jag iaf. :-) Wish me luck…

Ride84XL
9/22/15, 9:59 PM
#3

Verkar va ett jobbigt fenomen det där på ugnar med elementen i spår - att dom "kryper ut". Rör är ju bättre, men dyrare.

MiEkberg
9/26/15, 9:43 AM
#4

Problemet är ju mest estetiskt, elementen fungerar ju faktiskt utmärkt även när de hänger som girlanger. Man kan ju stoppa dem från att ringla ur mer genom att märla som Bosse föreslår. 
Lite opraktiskt är det när man ska sätta och ta ur ugnen, förstås.  
Men inte behöver du sälja ugnen, den ser hur frisk ut som helst! 
Är det din första ugn så är det toppen att lära sig på, tänk första bil och alla misstag som ska göras.

att skapa i lera är Kärlek Maria Ekberg  KeramikKurser.se

nyburgaren
9/26/15, 11:54 AM
#5

Det ska inte var så svårt har inte märlat min ugn en enda gång.. dom slingor jag har bytat från köpt ugn har suttit på plats hela tiden utan märlor.. tror ej jag kan trolla men dra ut dom så dom pressar ut lite för stora kan jag tänka mig för dom drar sig ihop sig (minskar i omkrets) en första bränning. tydligare en så kan jag inte vara…

IndieAnna
9/27/15, 10:11 AM
#6

Lyckades nyss få tillbaka elementen med minibrännare! Lite varmt o så men det gick ändå oväntat bra. Elementen verkar lite spända/för kort men ska sätta dit märlor så då borde det väl funka i fortsättningen. Puh! Vilken pärs. Eloge till mej. :-) Tack för råd o pepp allihopa!!!

Annons:
IndieAnna
9/27/15, 10:12 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7
Ulla
9/27/15, 11:08 AM
#8

Härligt IndieAnna! Friskt vågat hälften vunnet.

Tur att du inte gick och köpte en ny ugn. Där sparade du många slantar och lärde dig en del på köpet. Grattis!

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

MiEkberg
9/27/15, 11:32 AM
#9

Toppen och viken personlig framgång!
Å nu kan du fokusera på att göra keramik, härligt …

att skapa i lera är Kärlek Maria Ekberg  KeramikKurser.se

MaudSkobyKrukmakeri
9/27/15, 3:30 PM
#10

Bra jobbat!

Maud Andersson
www.skobykrukmakeri.se

nyburgaren
9/27/15, 7:49 PM
#11

Hade värmt dom ytterliggare efterhand jag hade märlat dom bara i hörnorna tråden e fortfarande alldeles för kort annars får du sätta i märlor överallt i ugnen om det ska ligga på plats efter en massa bränningar. märlor förstör stenen lättare än man tror.. sätt märlorna rätt så du inte kortar strömsträckan i tråden för då får du högre ytbelastning  på elementen. Bra jobbat föresten lycka till med bränningarna

IndieAnna
9/28/15, 5:46 PM
#12

Förstår inte riktigt vad du menar nu Nyburgaren. Kan du försöka förklara igen? Hur hade du satt märlorna? I hörnen? Och värma elementen igen: när? Elementen är väldigt spända över hörnen. Vet ej om det går bra att sätta dom där. Kommer nog inte kunna trycka in elementen mot hörnet väggar. Min kompis med en stor toppmatad naber hade satt de på ett annat sätt: på den plana ytan, mer som ett "staket", om du fattar.

nyburgaren
9/28/15, 7:03 PM
#13

gör som du vill känns det bättre så gör så😎

Annons:
IndieAnna
9/28/15, 8:25 PM
#14

Ja, får pröva mej fram helt enkelt.

bozzie
10/30/15, 12:28 PM
#15

Har med en naber tack för denna tråd nu ska jag försöka menar ni en sådan där gasolbrännare typ som jag har då jag bränner ogräs ute? Dum fråga kanske,

Kissinger
11/28/15, 4:30 PM
#16

Var köper ni kanthaltråd att göra märlor av?

[rolnor]
11/28/15, 6:03 PM
#17

Ja bozzie, en vanlig brännare duger fint, tråden ska glöda gulvit, man känner när den börjar gå att böjja. Man får se upp så man inte bränner sej om man stoppar in huvet i ugnen, inte helt enkelt det hela.

Upp till toppen
Annons: