Annons:
Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 3359 ggr
Larsam
2015-09-22 20:47

Läckande vas

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hur ska jag täta en vas som läcker? Den är gjord i svart lera och bränd i 1250 grader och oglaserad. Dekoren är vaxpatinering vilket gör att om jag bränner om den brinner vaxet upp. Finns det något tätningsmedel att hälla i vasen.

Larsam

Annons:
Ride84XL
2015-09-22 21:49
#1

Det skulle väl funka bra med t ex Epoxy eller våtrumssilicon - men det lär inte fästa om det är vaxpatinerat. Det är ju inte mycket som fäster på en vaxad yta. Kanske man kan smälta lite mer vax och hälla/droppa det på läckan - det borde fungera som tätning (eventuellt kan man tejpa för så det inte rinner ut innan det stelnat - om hålet är stort).

Drakkonst
2015-09-22 21:54
#2

Prova "vattenglas", medel som tätar porer i bl.a. Keramik.. Prova i färgaffär, annars finns det i keramikbutiker.

drake3
2015-09-23 14:37
#3

Försök hitta en innerform att ställa inuti istället.

Larsam
2015-09-23 20:41
#4

Tack för svaren.  Vaxet finns bara på utsidans illustration.

Ride84XL - Jag har inte sett något hål. Jag var säker på att vasen skulle vara vattentät och blev förvånad över läckaget. Förmodligen finns det små hål och då kanske vattenglas är den bästa metoden.

sisela
2015-09-24 18:21
#5

Vad jag har hört så är den svarta leran (om det nu är den samma) mer menar som skulpturlera och blir inte riktigt tät.

MiEkberg
2015-09-26 09:33
#6

Även grova chamottiga leror som är glaserade och brända upp mot 1250 har svettats, fuktat igenom så att det inte fungerar att ha som vaser för mig.  
Har t  o m kört en "vas" i saltugn som senare har läckt. 
Egentligen är det rätt så obegripligt?
Men bara att konstatera att leror är olika och en del läcker, bäst att använda en lera som verkligen sintrar i kombo med glasyr.

att skapa i lera är Kärlek Maria Ekberg  KeramikKurser.se

Annons:
Larsam
2015-09-26 20:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Här är etiketten på min svarta lera köpt på Seemann i Stockholm.                            Det var bra att veta om svarta leror. Alltså inga vaser i svart lera.

MiEkberg
2015-09-27 11:36
#8

Misstänker att det inte handlar så mycket om färgen, utan om grov chamotte?

att skapa i lera är Kärlek Maria Ekberg  KeramikKurser.se

Upp till toppen
Annons: