Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 2989 ggr
[Keramik Mats]
2015-10-16 01:27

Minikompressor 4bar Glasering ?

HEJ! Är inte detta perfekt för att sprutglasera? Hur många Bar behövs? Kommer den klara engober också?

Annons:
stefanandersson
2015-10-18 12:06
#1

Hej mats! Jag tror den har för liten avgiven luftmängd men jag har också gått i tankarna. Skulle vara skönt med en tystare typ an kompressor i verkstäderna. om du kollar upp hur stor luftmängd (l/min) som din spruta behöver – kanske att det är mindre än 23l/min. Testar du hör jag gärna en rapport :)

Kebnekaise
2015-10-20 11:23
#2

På tok för liten och klen. Trycket 4 bar är OK, men det minskar med efterföljande slang och regulator. Men du använder sällan mer än 3 bar. Det som krävs är en bra fri luftmängd (>100L/min med marginal) och gärna en tank (25-50L) som gör att kompressorn inte behöver gå hela tiden. Det står ju också i annonsen att den är lämplig för airbrush, vilket kräver ytterst liten luftängd, Ställ kompressorn i ett annat rum så blir det tystare. Jag köpte själv för 42 år sedan en liknande kompressor i min okunskap - kunde inte spruta glasyr med den. Glasyr är ju oftast ett ganska tjockflytande medium. Givetvis sätter du en eller två regulatorer efter kompressorn för att kunna reglera trycket. Helst 2 (jag har 4) då du också kan spruta 2 glasyrer på varandra, vilket ska ske med kort mellanrum, och de två glasyrerna kanske kräver olika tryck.

[Keramik Mats]
2015-10-20 23:59
#3

Hade ingen aning om luftmängd/ min, det var ju synd annars hade den varit perfekt! Vi hyr i en källare och grannen över klagar på sådana ljud, så att ställa den i ett annat rum hade inte hjälpt tyvärr. Går det att bygga in den i någon insoleringsbox må tro?

[Keramik Mats]
2015-10-20 23:59
#4

(Det vill säga den stora kompressorn vi har nu)

Ride84XL
2015-10-21 04:35
#5

Det går ju. Men kompressorn måste ju ha kylning (annars blir den överhettad). Så man får förmodligen utrusta boxen med nån form av till och frånluftskanaler som är utformade som "ljudfälla". Sen en fläkt för att få luftgenomströmning.

stefanandersson
2015-10-22 09:33
#6

#4: Vi har en låda på skolan jag jobbar. Mitt råd är att köpa isolerskivor för bilar eller högtalare billigt och klär en låda invändigt. Ställ lådan på gummitassar. 

Om jag ville vara effektiv hade jag åkt till Biltema och köpt allt, skippat att göra den i trä och sett om det inte finns någon stadig plastlåda (eller kanske två stycken i varandra). Den vi har på skolan har bara två hål (ca 6cm i diameter vardera) en uppe och en nere för att skapa cirkulation nog. De har en liten skiljevägg till sig som en ljudfälla (som Ride84XL) beskrev det. Ha uppsikt så den inte behöver mer cirkulation!

Annons:
[Keramik Mats]
2015-10-22 23:00
#7

Åh! Tack för alla tipps! Har du några bilder @stefanandersson? Hur mycket reducerar det ljudet, är det stor skillnad? :)

Upp till toppen
Annons: