Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 1316 ggr
sagabus
2015-10-19 20:10

samma glasyr-olika resultat??

har drejat 3 skålar av Porslinslera där jag tagit en klatt svart lergodslera o drejat in.

skröjat till 1000 grader- glaserat med transparant blank 061 för lergods antarjag.

Inuti blev alla blanka men utanpå blev en ej utsmält alls, en blank o en matt??

de stod på samma hylla allra längst ned i ugnen.

den som blev blank överallt hade minimalt med svarta leran i sig.

nån förklaring`?

Annons:
sagabus
2015-10-22 19:19
#1

pleeease..någon??

Skabbekatten
2015-10-22 22:46
#2

Lergodslera och Porslinslera har ju väldigt olika egenskaper.
Tolkar jag dig rätt i att en del av skålarna är klädda i/engoberade med lergodslera? Eller menar du att du har blandat porslin och lergods?
Glasyren fungerar förmodligen bara på ena typen av lera och ger därför olika resultat beroende på mängd porslin respektive lergods.

Derst
2015-10-23 10:05
#3

Vad är det för smälttemp. på glasyren?

Ulla
2015-10-24 12:04
#4

Jag har många gånger förundrats över att samma glasyr kan ge så olika resultat på olika leror. Inte bara så att lerans färg påverkar glasyren. Också strukturen på glasyren kan bli helt annorlunda. Vi har t ex en vit halvmatt glasyr som blir storknottrig på en viss svart lera. Den som gör skulpturer brukar ibland använda sig av den kombinationen.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

sagabus
2015-10-26 08:13
#5

det är en matsked svart lergods jag drejade in i varje mugg ca.  men på utsidan syns det inte så mycket.  en granne till mig som är keramiker sedan gammalt trode att jag behövde ha längre utjämningstid vid topptemp än  de tio minuter jag hade då.

jag har ej smälttemp för just den transparenta..men har frågat cebex innan och den som heter 061 ska tydligen vara lergodstemp på.

Upp till toppen
Annons: