Bränning av keramik

Farligt att bränna krukor hemma?

2015-10-21 21:07 #0 av: Sannadanell

Hej!

Jag köper svenska glaserade terrakottakrukor som jag sen målar med porslinsfärg och bränner dessa hemma i min hushållsugn i 175 grader i 35min. Det blir ungefär ett tillfälle i månaden då jag bränner cirka 30 krukor. Det blir ju en rätt speciell lukt och nu undrar jag om någon vet om det kan vara farligt? Har två små barn hemma och vill ju inte gärna att dem ska andas massa gift.

Någon som har koll?

Tack på förhand!

/Sanna

Anmäl
2015-10-21 21:20 #1 av: sisela

Själva krukorna släpper nog inte ifrån sig nåt vid så låg temp, så du får kolla med dem som säljer/tillverkar färgen du använder. Jag skulle nog i alla fall vädra ordentligt under tiden och efteråt.

Anmäl
2015-10-21 21:20 #2 av: sisela

Själva krukorna släpper nog inte ifrån sig nåt vid så låg temp, så du får kolla med dem som säljer/tillverkar färgen du använder. Jag skulle nog i alla fall vädra ordentligt under tiden och efteråt.

Anmäl
2015-10-21 22:28 #3 av: Record

På färgburken finns säkert en innehållsförteckning, säkert inte nyttig för att andas in.  Använder du dessutom ugnen för matlagning, får du samma "soppa" två gånger.

Anmäl
2015-10-24 23:29 #4 av: rolnor

Har du ingen fläkt över ugnen?

Anmäl
2015-10-27 15:39 #5 av: Sannadanell

Jag kör fläkten för fullt när jag har krukorna i ugnen så då känner jag mig trygg,

tack snälla för svar!

/Sanna

Anmäl
2015-10-28 02:23 #6 av: Leramani

Jag skulle nog inte vilja göra mat i den ugnen.  Beror iofs helt på vilka ämnen som finns i färgerna.  Men men.

Anmäl
2015-10-28 08:15 #7 av: Ulla

Om det är såna färger som man kan köpa hos Panduro och i liknande hobbyaffärer så brukar de vara avsedda att bränna i en hushållsugn.

Sajtvärd för Keramik ifokus

Anmäl
2015-10-28 09:49 #8 av: Record

Efter de senaste dagarnas larm från Livsmedelsverket, om "samlingslarmet" kött skulle jag nog inte ta färgerna som "mat". Samverkan mellan färgen och andra ämnen, blir något helt annat.

http://www.annahallen.se/kott-listas-som-cancerframkallande

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.