Annons:
Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 4010 ggr
Sannadanell
2015-10-21 21:07

Farligt att bränna krukor hemma?

Hej!

Jag köper svenska glaserade terrakottakrukor som jag sen målar med porslinsfärg och bränner dessa hemma i min hushållsugn i 175 grader i 35min. Det blir ungefär ett tillfälle i månaden då jag bränner cirka 30 krukor. Det blir ju en rätt speciell lukt och nu undrar jag om någon vet om det kan vara farligt? Har två små barn hemma och vill ju inte gärna att dem ska andas massa gift.

Någon som har koll?

Tack på förhand!

/Sanna

Annons:
sisela
2015-10-21 21:20
#1

Själva krukorna släpper nog inte ifrån sig nåt vid så låg temp, så du får kolla med dem som säljer/tillverkar färgen du använder. Jag skulle nog i alla fall vädra ordentligt under tiden och efteråt.

sisela
2015-10-21 21:20
#2

Själva krukorna släpper nog inte ifrån sig nåt vid så låg temp, så du får kolla med dem som säljer/tillverkar färgen du använder. Jag skulle nog i alla fall vädra ordentligt under tiden och efteråt.

Record
2015-10-21 22:28
#3

På färgburken finns säkert en innehållsförteckning, säkert inte nyttig för att andas in.  Använder du dessutom ugnen för matlagning, får du samma "soppa" två gånger.

[rolnor]
2015-10-24 23:29
#4

Har du ingen fläkt över ugnen?

Sannadanell
2015-10-27 15:39
#5

Jag kör fläkten för fullt när jag har krukorna i ugnen så då känner jag mig trygg,

tack snälla för svar!

/Sanna

Leramani
2015-10-28 02:23
#6

Jag skulle nog inte vilja göra mat i den ugnen.  Beror iofs helt på vilka ämnen som finns i färgerna.  Men men.

De Lapsus Resurgam

Annons:
Ulla
2015-10-28 08:15
#7

Om det är såna färger som man kan köpa hos Panduro och i liknande hobbyaffärer så brukar de vara avsedda att bränna i en hushållsugn.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Record
2015-10-28 09:49
#8

Efter de senaste dagarnas larm från Livsmedelsverket, om "samlingslarmet" kött skulle jag nog inte ta färgerna som "mat". Samverkan mellan färgen och andra ämnen, blir något helt annat.

http://www.annahallen.se/kott-listas-som-cancerframkallande

Ride84XL
2015-10-28 23:48
#9

#8

Så kan det ju va, men hon hade ju helt klart en poäng. Det gnälls på kött, men man tillåter tillsatsämnen i maten, som verkligen är riktigt onyttiga.  Men allt handlar ju till sist bara om att vara politiskt korrekt - inte vad som verkligen är skadligt. Man har hittat en ny "miljöbov" och då måste man såklart hitta alla tänkbara förklaringar till varför kött är så dåligt. I framtiden kanske man lyckats propagera så mycket för köttets skadliga effekter att man t ex kan höja momsen eller lägga på en straffskatt utan alltför stora protester - och vips så har man en ny kassako till staten. Precis som bensinskatten och "energiskatt" på el

Vad det gäller färgerna så skulle nog inte jag göra det i en ugn man har till mat (även om man vädrar ut gaserna som blir). Speciellt med tanke på dom låga temperaturerna i en köksugn också - då stannar det mesta som hamnar i ugnen kvar. Vid betydligt högre temperaturer (ca 900°C och uppåt) så förbränns eller förångas ju dom flesta skadliga ämnen och vädras ut från ugnen.

Och andra sidan om det är färger som har en bränntemperatur på bara 175°C, så är dom ju ofta gjorda just för att kunna brännas hemma med enbart hushållsutrustning. Då borde dom ju inte innehålla något farligt. Men det är ju värt att kolla upp iallafall. Om man känner att det luktar även när man värmer upp ugnen efteråt (utan krukor i), så är ju det ett säkert tecken på att det finns rester kvar.

Upp till toppen
Annons: