Annons:
Etikettoff-topic
Läst 3433 ggr
Ojsan!
2015-10-24 23:09

Glädjetårar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Idag började jag gråta när jag drejade! Det var helt fantastiskt! Jag drejade en cylinder som var nästan 30 cm hög, men det var inte det som gjorde mig så glad, utan känslan… Jag kände verkligen hur leran villigt följde med upp hela vägen. Jag har mestadels lärt mig att dreja via youtube. Men i somras (v31) gick jag en Drejkurs på Leksands folkhögskola med Stefan Andersson som lärare. Och när han visade mig hur jag skulle göra o styrde mina händer så kände jag att jag växte rejält i min kunskap. Jag tänker tillbaka på den veckan i princip dagligen när jag tittar på mina youtube-klipp och när jag drejar själv såklart. Det är så många grepp o tekniker jag har lärt mig denna sommar som jag måste träna på. En del har gått snabbt, men jag har inte lyckats ta/hålla det rätta greppet hela vägen upp med större mängd lera tidigare, jag har varje gång känt att leran slinker ur handen som är på insidan när man kommit upp till hälften, sen har det bara inte velat mer. Förrän IDAG! Jag kände verkligen hur bra det gick. När jag kom upp till halva höjden så kom jag på en sak som Stefan påpekade…min inre hand måste upp fortare. O det Gick! Jag är så glad att jag bara vill skrika ut min tacksamhet! Kanske en liten bild på min cylinder som sen blev en urna! 

Annons:
Ojsan!
2015-10-24 23:10
#1

Ojsan! Bilderna hamnade på sniskan…😳

Ulla
2015-10-24 23:19
#2

Simsalabim - jag har fixat det.

(Beror på hur man håller mobilen när man fotar. Håll avtryckaren till höger.)

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

[rolnor]
2015-10-24 23:32
#3

Jättekul, jag fick också en riktig kick när jag först lärde mej dreja ur en bok som hade bilder i genomskärning som visade hur man skulle lyfta leran, förstår din glädje!

JeaWahl
2015-10-25 07:20
#4

Så roligt att höra! Grattis, eller vad man säger… Bra jobbat!

attis kakelugnar
2015-10-25 08:35
#5

Häftig känsla! Förstår dinq glödjetårar! Själv fick jag en nostalgikänsla av din profilbild..den tapeten hade jag i köket 1976..

Ojsan!
2015-10-25 13:38
#6

Tack alla! ☺️ O tack Ulla för att du rättade bilderna. Ska tänka på det nästa gång. #5 Tapeten är ett fynd jag hittade under en annan brunmelerad tapet i hallen på en gård vi håller på att renovera. Tyckte den var så fin, men den gick inte att rädda. Så det fick bli en bild. 😊 Ja, då är det bara för mig att öva o öva ännu mer på gräppen, så de sätter sig ordentligt.

Annons:
stefanandersson
2015-10-27 21:59
#7

#6: Vad roligt att läsa! Jag blir glad och hoppas få se vilka krukor det blir av detta "lyft" 😃

[rolnor]
2015-10-27 22:23
#8

Man kan ju undra hur glad hen som först uppfann drejningstekniken blev när det fungerade, antagligen gick det gradvis sakta framåt. Jag tycker att det är magiskt med drejning, just att kunna lyfta leran strider mot tyngdlagen och allmänna förnuftet.

bozzie
2015-10-30 12:39
#9

Oh kul jag skulle med vilja gå en kurs!!utveckla min drejning kanske!!

Ojsan!
2015-11-01 19:00
#10

#7 Jag lovar att lägga in bild på färdigt alster. ☺️ #8 Ja, förmodligen lika glad som en annan 😊 Och visst är det magiskt med drejning! Jag älskar det! #9 Rekommenderar dig att söka en sommarkurs på Leksands folkhögskola. Sök gärna innan jul så du får plats! Kanske till o med nu…

Upp till toppen
Annons: