Annons:
Etiketterformadekorera
Läst 4326 ggr
orlunda
10/25/15, 4:50 PM

Kavling

Som nybörjare på det mesta undrar jag vad som är bästa underlaget för leran vid kavling. Började kavla på en målad skiva; gick inte alls bra då leran fastnade. Prövade sedan att lägga smörpapper under. Det gick bättre, men det måste väl finnas bättre underlag?

Annons:
Ulla
10/25/15, 5:31 PM
#1

En bit tyg funkar bra, eller spänn fast en bit vaxduk med avigan upp på en skiva. Tänk på hur ytan ser ut för den kommer att ge avtryck  i leran.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

sisela
10/25/15, 6:37 PM
#2

Sugande underlag ska det vara. Annars fastnar det. En lackad eller målad yta är garanti för att allt ska fastna. Obehandlat trä, en bit tyg, eller liknande funkar. Gips är lite för sugande och kan göra leran för torr. Kavla och vänd, kavla och vänd, hela tiden, så du kavlar jämnt och åt all håll.

orlunda
10/25/15, 7:47 PM
#3

Tack för tipsen!

KeramikeniSkredsvik
10/25/15, 8:47 PM
#4

Spånskiva är jättebra. 

Jag har gjort ett riktigt stort arbetsbord genom att lägga en spånskiva på ett gammalt slagbord. Funkar att kavla på, ringla, bygga …

Wino
12/7/15, 5:37 PM
#5

Jag har låtit såga till masonitskivor, det fungerar utmärkt både att knåda och kavla på. Blir det för blöta vänder jag bara på den och fortsätter på. Mindre bitar använder jag till att ställa godset på när det torkar (med en bit tidning mellan gods och plattan. Då är det enkelt att flytta runt dem.

Upp till toppen
Annons: