Annons:
Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 1736 ggr
karmun
11/2/15, 11:00 PM

Skröjat fyle

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Har nu skröjbränt min första fyleleraugn (skumt ord..😉). Efter att ha läst en del här på forumet om att bränna Fyleleran högt och med lång utjämning skapade jag ett program med 1000 grader som topptemp och 30 min utjämning. Allt gick bra men godset ser på vissa ställen grå/vitt ut..? Någon erfaren med teorier om vad det kan bero på..? Man vill ju så gärna förstå och lära sig..😊

"Att skapa är mitt sätt att leva"

Annons:
stefanandersson
11/3/15, 2:21 PM
#1

Så där ser det ut. Det är salter och annat vattenlösliga som kommit fram under torkningen och är synligt efter skröj. Inget fel utan helt i sin ordning. (Vissa av oss förlitar sig tom.  på detta för att ge god grund för vackra bränningar)

Beroende på hur du torkar kommer detta fenomen vara olika synligt. Hertha Hillfons lergodsskulpturer har många gånger detta kvar. Jag tänker mig att hon låtit dom torka så långsamt hon kunnat under lager av tyg.

karmun
11/3/15, 9:57 PM
#2

Ååå TACK Stefan! Va skönt att allt är i sin ordning!😊👍 Jag brukar säga att jag är lite extrem och torkar gärna saker extra länge och försiktigt under olika lager av plast..! 😁 kanske inte så konstigt då att det är lite "mjölkigt"..? ☺️

"Att skapa är mitt sätt att leva"

Upp till toppen
Annons: