Glasyrer/glasering

köpt glasyr- prover och förändringar?

2015-11-03 11:47 #0 av: sagabus

Mina fastbrända porslinsmuggar i en köpeglasyr för stengods (samma temp), är det möjligt att förändra en sådan så den inte rinner så förbaskat?

Läste i Fredholms bok att magnesium stillar rinntendenser...

Är det så att mina porslinsmuggar inte passar för glasyren pga den täta skärven samt att jag har sandpapprat dem när de var torra obrända för att få en slät yta?

Då kanske glasyren inte fäster? rinningen är blank, len som siden o fin upptill men man ser att den flutit ut i kristalliknande form nedåt.

alltså, innan jag pajjar mer muggar o ugnsskivor- hur gör ni glasyrprover som är bra??

en rak bit som ligger är ju inte representativt för en glasyr som sitter på en mugg.

Eller kan jag ha haft för tjock glasyr?? fanns inget flyttal så vad går man efter då?

Mvh en mkt trött amatörLena som funderar på att samla frimärken istället.

Anmäl
2015-11-03 14:28 #1 av: Leramani

Många som gör muggar,  gör en oglaserad bit längst ner på muggen. Kan vara för att glasyren annars skulle fastna?  'puff'

Anmäl
2015-11-03 18:30 #2 av: sisela

Kristallglasyrer är oftast väldigt rinniga för att kristallerna ska kunna växa i glasyrlagret. Du kan göra prover som står upp, små cylindrar t ex, och som står på en lerplatta för att skydda ugnsplattan. Gör en markering på cylindern och glasera dit bara, typ hälften, så ser du hur långt det rinner nedanför markeringen. OBS, inte ett spår hela vägen runt för då kan det ju påverka rinnet. Bara ett kort streck t ex.

Anmäl
2015-11-03 18:51 #3 av: nyburgaren

Du måste glasera tunnare. du har rätt temperatur men för tjockt glaserat..

Ett sätt är att dreja små skålar med en kort cylinder i mitten som du ställer sakerna på men då får fotkanten vara större än cylindern på koppen så fotkanten står utanför då kan det rinna hur mycket som helst och överflödet hamnar i koppen. Sedan kan du bara slipa av dropparna som då blir kvar under fotringen..

Anmäl
2015-11-03 23:33 #4 av: Leramani

#3 Vilken smart idè!

Anmäl
2015-11-03 23:54 #5 av: sisela

Generellt är det en god idé att göra proven så man ser hur glasyren beter sig på en liknande yta som själva slutprodukten har. Räfflad och lodrät eller plan och liggande? Eller prova lite olika så man vet till framtida bruk.

Anmäl
2015-11-04 09:43 #6 av: FruJanssonsKeramik

Har samma problem och leverantören sa att jag hade för tjock glasyr så nu ska jag blanda ut o prova igen!
Kan bara hålla med att det är frustrerande och jag är gärna med i din frimärksklubb

Anmäl
2015-11-04 11:23 #7 av: sagabus

tack för råd. jag fattar dock inte riktigt den drejade cylindern, ska den vara större än botten på muggen?

Anmäl
2015-11-04 11:37 #8 av: Derst

#7 Du kan även prova med trefötter. Dom tål stengodstemp ganska bra o du kan använda sättplattor du redan har glasyrspill på genom att spara utrymme genom trefötterna. 

Anmäl
2015-11-04 12:15 #9 av: Leramani

#7 En skål med ett drejat "rör" i,  röret ska vara smalare än botten på muggen, så att muggens sidor slutar i luften när den står på röret,  då droppar överflödig glasyr ner i skålen.

Anmäl
2015-11-04 13:54 #10 av: tintan155

Vilken vacker glasyr dock! En del har en större tendens att rinna än andra, en av mina favoriter Cebex 1364 Antikvit blank t ex. Det hjälper inte mycket att glasera tunnare men man får lära sig hur mycket oglaserad yta som måste lämnas nertill på kärlen. 
#3 "Kopparna" var ju en smart idé att prova, i alla fall på mindre gods

Anmäl
2015-11-05 09:38 #11 av: nyburgaren

Trefötter kan bränna fast i glasyren det här är smidigare. man ska stryka anläggningsytorna mad plattengob.. stor bred form där fotkanten är väldigt smal ger mer rinningar mycket att tänka på

Anmäl
2015-11-05 19:50 #12 av: rolnor

Just kristallglasyrer har ju detta problem, inte alltid men ofta. Att göra en piedestal som bilden ovan visar är en bra lösning men det blir ganska mycket extrajobb, blir det för bökigt skulle jag välja en glasyr med mera kaolin i som ger en mer trögflytande smälta vid topptemp men då kan du inte få kristaller. Jag kan rekomendera "Steinunns Röda" och "RedBrown" i receptsamlingen här på sajten, dom är riktigt trevliga och lättare att bränna.

Anmäl
2015-11-11 10:38 #13 av: Derst

#11 Jag har under mina 40 år som keramiker aldrig fått "plattengobe" att fungera riktigt bra! När jag började användes tunna ark av asbest som plattskydd, dom fungerade men var ju livsfarliga. Att använda trefötter gör att ev. överskottsglasyr rinner ner som fötter på godset o ner på sättplattan. Du kan sedan slipa bort fötterna. Alltihop är krångligt så det bästa är att följa rådet från #12 rolnor!

Anmäl
2015-11-12 09:42 #14 av: sagabus

tack för råd. jag har tappat sugen lite så muggarna ligger sönderslagna bredvid plattorna i verkstaden...

får ta tag i allt när jag är på humör igen. konstigt att det alltid skiter sig med glasyren.

jag gör fina saker men sen blir de fula i glasyr.

Anmäl
2015-11-12 11:11 #15 av: nyburgaren

Plattengoben smetar man enbart på för att skydda plattor mot glasyrgaser och inte mot glasyrdropp som i regel på djupet i plattorna.. ger man upp lätt får man syssla med dom enkla och lätta glasyrerna istället

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.