Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 2632 ggr
sagabus
2015-11-03 11:47

köpt glasyr- prover och förändringar?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mina fastbrända porslinsmuggar i en köpeglasyr för stengods (samma temp), är det möjligt att förändra en sådan så den inte rinner så förbaskat?

Läste i Fredholms bok att magnesium stillar rinntendenser…

Är det så att mina porslinsmuggar inte passar för glasyren pga den täta skärven samt att jag har sandpapprat dem när de var torra obrända för att få en slät yta?

Då kanske glasyren inte fäster? rinningen är blank, len som siden o fin upptill men man ser att den flutit ut i kristalliknande form nedåt.

alltså, innan jag pajjar mer muggar o ugnsskivor- hur gör ni glasyrprover som är bra??

en rak bit som ligger är ju inte representativt för en glasyr som sitter på en mugg.

Eller kan jag ha haft för tjock glasyr?? fanns inget flyttal så vad går man efter då?

Mvh en mkt trött amatörLena som funderar på att samla frimärken istället.

Annons:
Leramani
2015-11-03 14:28
#1

Många som gör muggar,  gör en oglaserad bit längst ner på muggen. Kan vara för att glasyren annars skulle fastna?  'puff'

De Lapsus Resurgam

sisela
2015-11-03 18:30
#2

Kristallglasyrer är oftast väldigt rinniga för att kristallerna ska kunna växa i glasyrlagret. Du kan göra prover som står upp, små cylindrar t ex, och som står på en lerplatta för att skydda ugnsplattan. Gör en markering på cylindern och glasera dit bara, typ hälften, så ser du hur långt det rinner nedanför markeringen. OBS, inte ett spår hela vägen runt för då kan det ju påverka rinnet. Bara ett kort streck t ex.

nyburgaren
2015-11-03 18:51
#3

Du måste glasera tunnare. du har rätt temperatur men för tjockt glaserat..

Ett sätt är att dreja små skålar med en kort cylinder i mitten som du ställer sakerna på men då får fotkanten vara större än cylindern på koppen så fotkanten står utanför då kan det rinna hur mycket som helst och överflödet hamnar i koppen. Sedan kan du bara slipa av dropparna som då blir kvar under fotringen..

Leramani
2015-11-03 23:33
#4

#3 Vilken smart idè!

De Lapsus Resurgam

sisela
2015-11-03 23:54
#5

Generellt är det en god idé att göra proven så man ser hur glasyren beter sig på en liknande yta som själva slutprodukten har. Räfflad och lodrät eller plan och liggande? Eller prova lite olika så man vet till framtida bruk.

FruJanssonsKeramik
2015-11-04 09:43
#6

Har samma problem och leverantören sa att jag hade för tjock glasyr så nu ska jag blanda ut o prova igen! Kan bara hålla med att det är frustrerande och jag är gärna med i din frimärksklubb

Annons:
sagabus
2015-11-04 11:23
#7

tack för råd. jag fattar dock inte riktigt den drejade cylindern, ska den vara större än botten på muggen?

Derst
2015-11-04 11:37
#8

#7 Du kan även prova med trefötter. Dom tål stengodstemp ganska bra o du kan använda sättplattor du redan har glasyrspill på genom att spara utrymme genom trefötterna.

Leramani
2015-11-04 12:15
#9

#7 En skål med ett drejat "rör" i,  röret ska vara smalare än botten på muggen, så att muggens sidor slutar i luften när den står på röret,  då droppar överflödig glasyr ner i skålen.

De Lapsus Resurgam

tintan155
2015-11-04 13:54
#10

Vilken vacker glasyr dock! En del har en större tendens att rinna än andra, en av mina favoriter Cebex 1364 Antikvit blank t ex. Det hjälper inte mycket att glasera tunnare men man får lära sig hur mycket oglaserad yta som måste lämnas nertill på kärlen. 
#3 "Kopparna" var ju en smart idé att prova, i alla fall på mindre gods

nyburgaren
2015-11-05 09:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Trefötter kan bränna fast i glasyren det här är smidigare. man ska stryka anläggningsytorna mad plattengob.. stor bred form där fotkanten är väldigt smal ger mer rinningar mycket att tänka på

[rolnor]
2015-11-05 19:50
#12

Just Kristallglasyrer har ju detta problem, inte alltid men ofta. Att göra en piedestal som bilden ovan visar är en bra lösning men det blir ganska mycket extrajobb, blir det för bökigt skulle jag välja en glasyr med mera kaolin i som ger en mer trögflytande smälta vid topptemp men då kan du inte få kristaller. Jag kan rekomendera "Steinunns Röda" och "RedBrown" i receptsamlingen här på sajten, dom är riktigt trevliga och lättare att bränna.

Derst
2015-11-11 10:38
#13

#11 Jag har under mina 40 år som keramiker aldrig fått "plattengobe" att fungera riktigt bra! När jag började användes tunna ark av asbest som plattskydd, dom fungerade men var ju livsfarliga. Att använda trefötter gör att ev. överskottsglasyr rinner ner som fötter på godset o ner på sättplattan. Du kan sedan slipa bort fötterna. Alltihop är krångligt så det bästa är att följa rådet från #12 rolnor!

Annons:
sagabus
2015-11-12 09:42
#14

tack för råd. jag har tappat sugen lite så muggarna ligger sönderslagna bredvid plattorna i verkstaden…

får ta tag i allt när jag är på humör igen. konstigt att det alltid skiter sig med glasyren.

jag gör fina saker men sen blir de fula i glasyr.

nyburgaren
2015-11-12 11:11
#15

Plattengoben smetar man enbart på för att skydda plattor mot glasyrgaser och inte mot glasyrdropp som i regel på djupet i plattorna.. ger man upp lätt får man syssla med dom enkla och lätta glasyrerna istället

[rolnor]
2015-11-18 14:08
#16

Jag tycker att det enkla inte nödvändigtvis är sämre! Kristallglasyrer kan bli fantatiska och glasyren ser ju jättefin ut på dina muggar men kanske ska du spara just den glasyren till unika saker som du vill göra nåt extra med och då använda piedestaltekniken, jag tror att du blir mycket nöjd med dom glasyrer jag föreslår, dom är lättarbetade på alla sätt och vis och mycket dekorativa, inte tråkiga på något sätt tycker jag.

Upp till toppen
Annons: