Annons:
Etikettermaterialråvarorleror
Läst 2289 ggr
Ekhagen
2015-11-05 09:23

Vilket Lera är bäst att börja med?

Hej. Jag undrar vilken lera som är bäst att börja med som nybörjare, när det gäller att dreja? Har just köpt en derejskiva och tänkte köpa en 10 kg och bara köra på å träna teknik.. ( och hoppas på att något bli fint) Sen undrar jag om det bästa är att använda någon platta på skivan eller dreja direct på? ( eller om jag ska fixa det senare när jag börjar på " riktigt" ) Det blir många frågor!! Och fler kommer säkert! Men är super taggad iaf!!! Fatima

Annons:
[rolnor]
2015-11-05 19:34
#1

Låter kul, leror kan vara väldigt olika att dreja, frågan till att börja med är om du vill ha lergodslera, stengods eller porslin? Porslin tycker jag är svårt att lyfta, den är mindre plastisk. Finns flera stengodsleror som är lätta, Fyleleran har jag inte provat själv men lär ska vara lättdrejad. Jag har stengodslera CS950 från Cebex och den är jättebra. Jag har drejat både röd och vit lergodslera och dom var bra men jag känner inte till olika fabrikat etc. Lycka till med drejningen!

Ekhagen
2015-11-06 17:09
#2

Tack för dit svar!! Verkar som det bästa är att testa sig fram ☺️

[rolnor]
2015-11-06 20:16
#3

Vi har nog haft trådar med olika lerors drejegenskaper, kanske kan du söka på forumet eller om Medarbetare kan ge en länk. Jag tycker det är enklast med plattor på drejskivan, annars finns risk att krukan deformeras när man lyfter av den men det är nog olika.

Upp till toppen
Annons: