Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 2531 ggr
karmun
2015-11-16 11:49

Krypande glasyr..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Någon som kan hjälpa mig tolka detta..?😟 Leran är cs950 (cebex), glasyren är 5567 ljusröd (cebex). Skålarna är tummade. Man skulle ju kunna tänka sig att glasyren skulle rinna nedåt och samla sig i botten men så har det ju inte gjort på alla..? Kan det vara fett från fingrarna (de är ju tummade)..? Fast det borde väl varit bortbränt i skröjen, eller..? Eller passar helt enkelt inte lera och glasyr ihop..? Några teorier eller erfarenheter, någon..?

"Att skapa är mitt sätt att leva"

Annons:
nyburgaren
2015-11-16 18:15
#1

Glasyren har inte hunnit torka innan bränningen.. En möjlighet

aeskedun
2015-11-16 20:19
#2

Jag har använt samma lera som du till den glasyren och det har funkat superbra. Så det är inte det som är problemet.kan det vara för tjockt lager glasyr?

Stinann
2015-11-17 21:39
#3

Har oxå fått exakt samma problem. Dessutom sätter den sig som berget i i botten på hinken! :(

karmun
2015-11-19 10:44
#4

Tack för tips och svar #1, #2 o #3. Av era tips tror jag mest på det om att glasyren inte hunnit torka… Den låg inte tjockare än vanligt men godset var ganska tjockt så det är möjligt att det fanns en del fukt kvar… Skumt var det iallafall, men snyggt i rinningarna..! 😝 Tips till dig #3: jag kör ställmedel i plus att jag har en stavmixer som jag "duttkör" ner i hinken. Det har underlättat massor!!!

"Att skapa är mitt sätt att leva"

agraff
2015-11-25 09:15
#5

Kan också vara damm som orskar en del av dessa problem tror jag.

KarinWill
2015-11-29 12:57
#6

Jag har precis i dagarna fått ut liknande resultat med samma lera o glasyr men med mkt mindre "oglaserade" ytor. Tipset på Cebex hemsida när jag köpte glasyren var topptemp 1250grader o ingen utjämning, har fungerat. Denna gång hade kanske inte glasyren hunnit torka helt, visste inte att det är viktigt. Någon som vet om det kan hjälpa att fylla i glassyr på tomma områden o bränna igen?

Annons:
[rolnor]
2015-11-29 21:18
#7

Tvivlar på att du blir nöjd med resultatet om du lägger på glasyr på tomma områden och bränner om, tyvärr. Tycker att det är en dålig glasyr när flera har det här problemet men färgen är väl eftertraktad och de finns inte så många glasyrer att välja på om man vill ha rött/orange utan att bränna reducerande eller använda giftig bly eller kadmiumglasyr. Glasyrleverantören borde vara bäst på att ge råd tycker jag.

Stinann
2015-11-30 23:32
#8

Jag har tillsatt ställmedel och hepp! Nu fungerar den utmärkt!

[rolnor]
2015-12-02 13:12
#9

Toppen!😜

MiEkberg
2015-12-04 18:18
#10

Brukar fungera bra att applicera tjock glasyr på de skalliga fläckarna  och bränna om … Ställmedel är bra och att våttorka bort eventuellt damm innan du glaserar på nytt med den glasyren.

att skapa i lera är Kärlek Maria Ekberg  KeramikKurser.se

karmun
2015-12-08 23:42
#11

Tack än en gång för tipsen! 🙏 Är lite tveksam till att "bränna om" saker så vi får väl se om jag vågar mig på det nån gång..?! ☺️😊

"Att skapa är mitt sätt att leva"

Upp till toppen
Annons: