Annons:
Etikettermaterialråvarorleror
Läst 2606 ggr
Ekhagen
2015-11-19 13:32

Drejlera

Hej. Vad har ni för erfarenhet av drejlera röd? Tips att tänka på, och kan man använda den till bruksföremål?

Annons:
Keraleij
2015-11-20 08:51
#1

Menar du lergodslera? Det finns många röda leror…  Om det är lera som inte sintrar behöver man glasera även botten och sätta föremålen på en trefot om den ska hålla vatten.

Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se

Ostraka
2015-11-20 11:34
#2

Jag har använt CS 770. En röd stengodslera med rätt mycket chamotte. Stabil och bra att dreja. Blir lite grov i struktur och starkt mörkröd efter bränning. En favorit faktiskt

Ekhagen
2015-11-20 13:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Så här ser den ut som jag menar.. Är det ngn som har använt denna leran? Och tack för att ni svarar, det är en helt ny värld som nybörjare. ( men himla kul)

agraff
2015-11-21 09:33
#4

Har du noterat att den bara "klarar" sluttemperatur" max 1040 grafer, alltså lergodstemperatur och knappt det ens.

Det verkar som en lera man skröjbränner och sen målar med olika färger. Det är inte en lera jag skulle tetsta att glasera och bränna igen efter en första bränning.

Om du vill jobba med lergods- eller stengodsglasyrer istället bör du leta en lera med högre brännintervall och det hittar du hos alla keramikgrossister.

[melkeramik]
2015-11-21 17:07
#5

Hmmm, Agraff, jag förstår inte riktigt det där med "bara" 1040ºC? Leran med etiketten på bilden verkar lämpa sig väl till att skröjbränna runt 950º och sedan dekorera med glasyrer med temperaturomfånget 980-1020º t ex i den andra bränningen. Det är ju typisk lergodstemperatur. 

En annan sak är att leran har en färg som kanske inte inte passar klar glasyr… Det blir oftast snyggare med rödare leror, om man inte använder heltäckande opaka glasyrer förstås. 😉

Upp till toppen
Annons: