Annons:
Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 2012 ggr
Lottis112
11/23/15, 2:47 PM

Ärvt en keramikugn - Finns det hopp?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Hej!

Ny på forumet och detta blir mitt första inlägg. Jag har fått överta en keramikugn men vet ingenting om denna. Jag bifogar en bild på hur den ser ut. Jag antar att den är från 80-talet.  Ska tillägga att jag är HELT novis vad gäller ugnar då jag endast gått några keramikkurser genom åren där kursledarna skött den biten.

Men eftersom jag har gott om plats så tog jag hem den. Nu undrar jag, finns det hopp om att den skulle kunna gå att använda? Eller ser det mörkt ut vad gäller de hängande elementen (heter de så)?

Vad ska jag kolla upp/fixa i så fall? En extra fas måste jag dra, men övrigt?

Tack på förhand!

Lottis

Annons:
[rolnor]
11/23/15, 3:33 PM
#1

Själva teglet som ska hålla elementen på plats är ju trasigt på vissa ställen, du kanske kunde trä in keramiska rör i spiralerna för att hindra att dom rasar ner igen, först är det väl läge att byta elementen, du kan köpa kanthaltråd och linda själv om du är händig för att spara pengar. Kanske räcker det med att knacka in märlor av kanthaltråd för att hålla elementspiralerna på plats, billigare och enklare. 7,55 ampere då räcker 16 amperesäkringar så du behöver kanske inte större huvudsäkringar. Kanske kan du fräsa/såga till nytt tegel helt enkelt för att ersätta det trasiga, inte enkelt men absolut ingen omöjlighet Kul att du har utrymme för din nya hobby!

Lottis112
11/23/15, 6:49 PM
#2

Tack för ditt svar! Keramikrör? Var hittar jag det? Knacka in mälor? Finns det nån bra sida jag kan titta på hur jag ska göra? Varför har spiralerna hängt sig ner i bågar? Är det vanligt? Går dessa lätt av om man börjar böja tillbaka dom? Var köper jag kanthaltråd? Det låter ju kanon om jag slipper säkra upp. Får kolla det. 👍😊

Bo§e
11/23/15, 8:09 PM
#3

Man kan fortfarande beställa färdiga reservelement till din CFT 80  (om jag säger var, är det förmodligen smygreklam…😉).  Fråga samtidigt efter porslinsrör att trä i elementen där teglet är trasigt. Plus litet extra kanthaltråd till "märlor".

CFT 80 har 10 element (5 olika värden), där "nr1" sitter högst upp till vänster och löper nedåt. "nr10" sitter således högst upp till höger. (sett framifrån ugnen)

CFT 80  skall anslutas till ett vanligt 3-fasuttag med nolla, och säkras 16 Ampere.

[rolnor]
11/23/15, 9:02 PM
#4

Ska du bända upp elementen måste du glödga dom med gasolbrännare först så dom mjuknar, i ditt fall lönar det sej nog inte utan det är bättre byta elementen. Att dom hänger ned sej är såhär är vanligt tyvärr, jag har också problemet. Jag tror att RideXL eller vad han kallar sej har adress till någon som säljer såna rör billigt.

Upp till toppen
Annons: