Undersökningar

Skrock

2015-11-24 10:29 #0 av: kajsa_h

Jag hade en diskussion med några kollegor på instagram angående att flera av oss gör ett kryss över drejskivan när vi är färdiga för dagen. Det ska hindra att onda krafter tar över centrum...

Jag vet inte riktigt när under min keramikliv jag plockat upp denna ritual, men den lilla etnologen i mig vaknade och ville veta mera. Skämtar

Gör ni kryss på drejskivan, eller har ni andra ritualer/skrock för er i verkstan?

Anmäl
2015-11-24 13:01 #1 av: usd

Jag stannar upp och tar en kort tankepaus varje kväll när jag släcker ner.  På japanskt vis tackar jag verkstan, min dojo, för ännu en framgångsrik arbetsdag - oavsett resultatet.

Anmäl
2015-11-24 14:33 #2 av: Skabbekatten

Jag har en ugnsgud i form av en gjuten My little pony med lila glasyr som jag ställer ovanpå ugnen under varje bränning. Hästen är gjord av Hanna Lauberg som utöver gjutna hästar är en helt fantastisk skulptör och nu pluggar på Konstfack. 

Anmäl
2015-11-24 16:51 #3 av: Ulla

Ugnsgud har jag hört talas om, men inte att någon gör ett kryss över drejskivan. Kul att höra om det är vanligt att man gör något liknande.

Kanske är något sånt jag borde göra för att få ett lyckat resultat varje gång.

Sajtvärd för Keramik ifokus

Anmäl
2015-11-24 17:32 #4 av: kajsa_h

I @asaannakarins Instagram-undersökning har hittills 6 keramiker svarat att de gör kryss på skivan. Alla svenska. Ursprunget ännu höljt i dunkel...

Anmäl
2015-11-24 21:19 #5 av: KeramikeniSkredsvik

Jag skickar alltid en önskan om lyckad bränning till universum. Och så säger jag alltid hej då till verkstad, butik och gamla huset när jag släcker och går.

Anmäl
2015-11-25 08:59 #6 av: helena_form

Jag har ingen ritual - än (men blir lite sugen att ta upp någon av era )

Men jag har en liten skylt som påminner mig om varför jag är där. Den ser jag när jag kommer och när jag ska gå för dagen. Där står "This is my happy place".

Anmäl
2015-11-25 17:55 #7 av: kajsa_h

Det här är min lilla maskot som vaktar bränningarna

Anmäl
2015-11-25 18:14 #8 av: Ulla

Så du både gör ett kryss när du är färdig för dagen och har en drake som vaktar bränningarna. Dubbel säkerhet med andra ord.Glad

Sajtvärd för Keramik ifokus

Anmäl
2015-11-25 18:25 #9 av: goken

Om detta finns att berätta. Har lärt mig denna tradition och skrock i vår gamla verkstad från slutet 1700-talet. Man gjorde alltid ett kors med fingret på den våta skivan innan man lämnade verkstaden. Detta för att hålla dj-ulen borta från drejskivan när man själv inte var där!  Korset skall  ju  "skyddat" oss mot honom enligt sägnen. För mig har det funkat!

Anmäl
2015-11-25 18:43 #10 av: Bosse Cebex Gbg

#9:  Det måste vara den äldsta källan hittills...i alla fall den äldsta jag stött på.  Nu stegras nyfikenheten ännu mer....skulle vara  spännande att få veta hur gammal traditionen egentligen är, och, inte minst, var den uppstod..... 

Kanske i det medeltida Tyskland...?  (bara spekulationer förstås...Funderar)  Härifrån har ju mycket av vår keramiska tradition importerats...

Anmäl
2015-11-25 18:53 #11 av: kajsa_h

Ha haSkämtar, ja det låter ju som jag är supervidskeplig! Fast det är bara i verkstan jag har sånt för mig Ulla

Spännande om traditionen #9 goken. Var finns denna verkstad och vad för folk drev den tidigare?

Anmäl
2015-11-25 21:15 #12 av: SkansensKrukmakeri

I Raus hade vi mycket hokus pokus för oss...Kajsa, om du kommer ihåg Douglas som drejade hos oss när du var där, så avslutade han alltid dagen med ett kors på drejskivan. Detta lär komma från bibeln Jeremiah 18:2. Hur dertta sedan tolkas är ju en annan femma... Guds ord till Jeremiah:                    Arise and go down to the potter's house, and there I will announce My words to you. Then I went down to the potter's house, and there he was, making something on the wheel. But the vessel that he was making of clay was spoiled in the hand of the potter; so he remade it into another vessel, as it pleased the potter to make.…

Anmäl
2015-11-25 21:44 #13 av: SkansensKrukmakeri

Det kommer mera...tycker detta är lite kul faktiskt...kan kanske förklara korset?

18:1-10 While Jeremiah looks upon the potter's work, God darts into his mind two great truths. God has authority, and power, to form and fashion kingdoms and nations as he pleases. He may dispose of us as he thinks fit; and it would be as absurd for us to dispute this, as for the clay to quarrel with the potter. But he always goes by fixed rules of justice and goodness. When God is coming against us in judgments, we may be sure it is for our sins; but sincere conversion from the evil of sin will prevent the evil of punishment, as to persons, and to families, and nations.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.