Annons:
Etiketterundersökningartopplistor
Läst 4934 ggr
Keraleij
11/24/15, 10:29 AM

Skrock

Jag hade en diskussion med några kollegor på instagram angående att flera av oss gör ett kryss över drejskivan när vi är färdiga för dagen. Det ska hindra att onda krafter tar över centrum…

Jag vet inte riktigt när under min keramikliv jag plockat upp denna ritual, men den lilla etnologen i mig vaknade och ville veta mera. 😉

Gör ni kryss på drejskivan, eller har ni andra ritualer/skrock för er i verkstan?

Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se

Annons:
usd
11/24/15, 1:01 PM
#1

Jag stannar upp och tar en kort tankepaus varje kväll när jag släcker ner.  På japanskt vis tackar jag verkstan, min dojo, för ännu en framgångsrik arbetsdag - oavsett resultatet.

Skabbekatten
11/24/15, 2:33 PM
#2

Jag har en ugnsgud i form av en gjuten My little pony med lila glasyr som jag ställer ovanpå ugnen under varje bränning. Hästen är gjord av Hanna Lauberg som utöver gjutna hästar är en helt fantastisk skulptör och nu pluggar på Konstfack.

Ulla
11/24/15, 4:51 PM
#3

Ugnsgud har jag hört talas om, men inte att någon gör ett kryss över drejskivan. Kul att höra om det är vanligt att man gör något liknande.

Kanske är något sånt jag borde göra för att få ett lyckat resultat varje gång.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Keraleij
11/24/15, 5:32 PM
#4

I @asaannakarins Instagram-undersökning har hittills 6 keramiker svarat att de gör kryss på skivan. Alla svenska. Ursprunget ännu höljt i dunkel…

Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se

KeramikeniSkredsvik
11/24/15, 9:19 PM
#5

Jag skickar alltid en önskan om lyckad bränning till universum. Och så säger jag alltid hej då till verkstad, butik och gamla huset när jag släcker och går.

helena_form
11/25/15, 8:59 AM
#6

Jag har ingen ritual - än (men blir lite sugen att ta upp någon av era )

Men jag har en liten skylt som påminner mig om varför jag är där. Den ser jag när jag kommer och när jag ska gå för dagen. Där står "This is my happy place".

Annons:
Keraleij
11/25/15, 5:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Det här är min lilla maskot som vaktar bränningarna

Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se

Ulla
11/25/15, 6:14 PM
#8

Så du både gör ett kryss när du är färdig för dagen och har en drake som vaktar bränningarna. Dubbel säkerhet med andra ord.🙂

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

goken
11/25/15, 6:25 PM
#9

Om detta finns att berätta. Har lärt mig denna tradition och skrock i vår gamla verkstad från slutet 1700-talet. Man gjorde alltid ett kors med fingret på den våta skivan innan man lämnade verkstaden. Detta för att hålla dj-ulen borta från drejskivan när man själv inte var där!  Korset skall  ju  "skyddat" oss mot honom enligt sägnen. För mig har det funkat!

Bo§e
11/25/15, 6:43 PM
#10

#9:  Det måste vara den äldsta källan hittills…i alla fall den äldsta jag stött på.  Nu stegras nyfikenheten ännu mer….skulle vara  spännande att få veta hur gammal traditionen egentligen är, och, inte minst, var den uppstod….. 

Kanske i det medeltida Tyskland…?  (bara spekulationer förstås…🤔)  Härifrån har ju mycket av vår keramiska tradition importerats…

Keraleij
11/25/15, 6:53 PM
#11

Ha ha😉, ja det låter ju som jag är supervidskeplig! Fast det är bara i verkstan jag har sånt för mig Ulla

Spännande om traditionen #9 goken. Var finns denna verkstad och vad för folk drev den tidigare?

Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se

[SkansensKrukmakeri]
11/25/15, 9:15 PM
#12

I Raus hade vi mycket hokus pokus för oss…Kajsa, om du kommer ihåg Douglas som drejade hos oss när du var där, så avslutade han alltid dagen med ett kors på drejskivan. Detta lär komma från bibeln Jeremiah 18:2. Hur dertta sedan tolkas är ju en annan femma… Guds ord till Jeremiah:                    Arise and go down to the potter's house, and there I will announce My words to you. Then I went down to the potter's house, and there he was, making something on the wheel. But the vessel that he was making of clay was spoiled in the hand of the potter; so he remade it into another vessel, as it pleased the potter to make.…

[SkansensKrukmakeri]
11/25/15, 9:44 PM
#13

Det kommer mera…tycker detta är lite kul faktiskt…kan kanske förklara korset?

18:1-10 While Jeremiah looks upon the potter's work, God darts into his mind two great truths. God has authority, and power, to form and fashion kingdoms and nations as he pleases. He may dispose of us as he thinks fit; and it would be as absurd for us to dispute this, as for the clay to quarrel with the potter. But he always goes by fixed rules of justice and goodness. When God is coming against us in judgments, we may be sure it is for our sins; but sincere conversion from the evil of sin will prevent the evil of punishment, as to persons, and to families, and nations.

Annons:
Keraleij
11/26/15, 10:04 AM
#14

Skansenskrukmakeri: Spännande SkansensKrukmakeri. Verkar ju kunna vara en folklig förvrängning av detta bibelavsnitt. Det var ju vanligt förr att man skulle mota ondska/djävulen genom att göra kors på olika vis.

Ja, jag misstänkte starkt att jag hade plockat upp det genom er under min sommar på Raus🙂 Mindes att det framförallt var mycket ritualer kring bränningen!

Pst: taggade er i inlägget på Instagram, men ni kanske inte tittar där så ofta?

Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se

Ulla
10/9/21, 1:38 PM
#15

En gammal tråd som jag hade glömt bort. Och inte har jag tagit till mig något av tipsen på hur man bör göra för att lyckas vid drejskivan eller ugnen. Kanske därför det inte går som det ska ibland? Just nu behöver jag litet extra hjälp för att hinna bli klar med en sak.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Bo§e
10/9/21, 2:41 PM
#16

Jag har aldrig gjort något kors.

Men, eftersom tankarna kan flyga runt när man sitter länge och drejar, upptäckte jag tidigt nyttan med att vara vaksam på mig själv, och inte släppa fram några arga, elaka, eller andra "dåliga" tankar under drejningen, vilket hade en direkt, negativ verkan på resultatet …..!

Så, detta har varit min "ritual", även om det inte direkt är något hokuspokus…..
Det har funkat… 🙂

  • Redigerat 10/9/21, 2:44 PM av Bo§e
ler
10/9/21, 2:50 PM
#17

Om man är religiös så kanske det är bra men jag skulle aldrig få mig själv till något sådant som att slå ett kryss, vad skulle det göra för skillnad?

  • Redigerat 10/9/21, 2:50 PM av ler
K
10/9/21, 6:09 PM
#18

Ja man kan ha olika ritualer el andra idéer…….Har min verkstad i ett rum i sommarstugan……varje kväll när jag borstar tänderna med min eltandborste så går jag in i verkstan o tänder lampan o ser mig omkring….o ett lugn infinner sig. Skitmysigt!
Inga kors el andra ritualer. Bara insupa känslan av lycka att ha en egen oas!

ler
10/9/21, 7:34 PM
#19

#18 så har jag det också

K
10/9/21, 11:45 PM
#20

Jaa det är fint!

Annons:
Anna HB
10/11/21, 7:07 PM
#21

Har inte tänkt på det förut, men jag har ju faktiskt också en hej då-ritual. Stannar alltid i dörren och vänder mig om innan jag släcker i taket. Sveper med blicken över rummet och känner tacksamhet över min verkstad. Och ibland säger jag faktiskt hej då också (och känner mig som Roy i ”Macken” 😊) innan jag släcker och stänger dörren bakom mig.
Intressant med det där korset på drejskivan! Att det ännu lever kvar på sina håll, fastän den djupare innebörden gått förlorad i vår tid.

Upp till toppen
Annons: