Annons:
Etikettermaterialråvarorleror
Läst 3743 ggr
Zabbio
12/1/15, 8:23 PM

Frågor om självhärdande lera och obränd lera :)

Hej!
Har någon använt Plus självhärdande lera? Någon som vet hur den blir i förhållande till ''vanlig'' lera? Tål den att tex ha ett värmeljus eller agera som ljuslykta med olja och veke?
Har petat på den i affären och den verkar mer som en vanlig keramik-lera än som tex Fimo/sculpey (plastleror), men kostar 10ggr så mycket jämfört med ''keramik lera''.
Tänkte att det kunde vara ett trevligt alternativ då jag inte har någon keramik ugn, och gillar känslan och tyngden på sten/keramik framför plastleror som härdas i vanlig hemma-ugn.

Sen har jag en lera (''skollera, modellera'' var allt som stod på den, och de i affären sa att den inte behövde brännas.. men priset säger mig att det är någon form av vanlig lera som nog egentligen bör brännas :) 10kg för 170kr och inget märke eller något sätt att få reda på mer om den.. funderar på att ringa dem och fråga vad det egentligen är).
Jag använder den till att göra små figurer som jag kan ha som referens när jag målar, så egentligen gör det inget att den är lite skör… den ska ju inte hålla till mer än att titta på tills jag är klar med målningen.

Nästa fråga; hur värmetålig är vanlig men obränd lera?
Om jag tex skulpterar en liten drake och sätter ett värmeljus i dess ''famn'' finns det några risker med det? Väl torkad lera förståss. Kan den spricka eller något?

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Annons:
Keraleij
12/2/15, 10:02 AM
#1

Jag har ingen erfarenhet av självhärdande lera, men på fråga två skulle vanlig torkad lera kunna spricka om den blev häftigt och ojämnt värmd. Ingen större fara med ett stearinljus i, men man bör hålla lite koll och ljuset ska nog helst inte brinna ända ner i leran. 

Torkad obränd lera är också mycket skör för stötar!

Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se

Zabbio
12/2/15, 10:14 AM
#2

Tack för svar :) Att den är skör vet jag.

hm.. hade ju tänkt att draken skulle liksom luta sig över ljuset…
Men jag kanske kan prova att bränna i öppna spisen. Hittade några trådar om det och har en gammal gjutjärnsgryta som kanske kan funka som ''skydd'' om jag är försiktig :) Vi eldar ju ändå för värme nu på vintern.
Även om den inte skulle bli full-härdad så bör den ju klara ett  värmeljus ifall den överlever öppna spisen?

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

LenaR
12/8/15, 3:37 PM
#3

Har du testat än? :D Jag vet inte hur het öppna spisen blir, men vågar du brassa på ordentligt tror jjag man kan få bort en del av det kemiskt bundna vattnet, dvs leran kan delvis bli keramik. Någon som petat in en pyrometer i kamin eller öppen spis någon gång och vet hur varmt det blir?


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Upp till toppen
Annons: