Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 3777 ggr
Istid
12/3/15, 10:44 PM

Att dela glasyr-recept

Nu är jag lite konfunderad.

Har gjort en glasyr och tänkte skriva ner receptet tillsammans med proverna med olika infärgningar och lägga i verkstan, så den som vill kan använda dem. Men keramikläraren tyckte absolut inte att jag skulle ge receptet till någon. Jag borde hellre blanda och sälja färdig glasyr och få nåt tillbaka för allt arbete som jag har lagt ner, inte låta folk åka snålskjuts mina resultat.

Jag förstår hennes tankegång, jag HAR lagt ner mycket arbete, och det vore schyst att kunna få tillbaka lite genom att sälja glasyrer till dom andra. Men samtidigt får jag en unken instängd känsla. Just PÅ GRUND AV allt arbete, så känns det mycket mer meningsfullt om det kommer till nytta så mycket som möjligt, än att det stannar vid anteckningar och beräkningar i min dator. Och den största nyttan jag kan föreställa mig är om andra jobbar vidare på glasyren, kanska provar andra infärgningar, förbättrar den, osv. och fortsätter dela resultaten med dom andra. Jag gillar ju trots allt open source…

Så nu vet jag inte hur jag ska göra.

Hur tänker ni? Delar ni med er av egna glasyrrecept, eller håller ni dem för er själva? Och varför?

Annons:
MiEkberg
12/4/15, 3:34 PM
#1

Du anar inte hur vanligt det är att keramiker håller på "sina hemligheter" och hur ovanligt det är att dela med sig till kolleger, förutom på denna sajt där några verkligen delar med sig mycket frikostig.  
Stor tack till dig som delar, det är du som utvecklas för när du ger så kommer du också att få!
Det är när flödet stoppas som det blir instängt och unket. 
Det gäller mycket mer än glasyrrecept, det är tack vare att vi kan dela kunskap som vi utvecklas som människor. 
Så dela dina erfarenheter för som du skriver, ditt arbete kan vara till mycket större nytta än i en dator. 
Det är ändå resultatet, timmarna med lera, alla bränningar och misstag och misslyckanden som ger erfarenhet och det som är ditt uttryck som keramiker. 
Glasyrer och glasyrrecept finns det gott om och det finns mer för dig i den källan där du hämtar din kunskap och tänk vad du har lärt dig!

att skapa i lera är Kärlek Maria Ekberg  KeramikKurser.se

nyburgaren
12/4/15, 4:34 PM
#2

En glasyr kan vara flera år av arbete och provbränningar och varje glasyr blir annorlunda i olika ugnar beroende av uppkörning och avsvalnings tider och lertyper… ska vi dela med oss i denna tråden har jag en jag har jobbat länge med..

en internt reducerad oxblod där tjocklek och lera kontra bränntemperatur är viktig.

Kör med ämnen som  är lätt tillgängliga för tillfälligt. detta  skall brännas i 1200 grader man kan justeras med mer kvarts och brännas högre

Rakufritt 169   25,92

FFF fältspat   36,33

Krita   8,35

Kvarts   29,4

0,5   Kopparoxid

0,5    Kiselkarbid

1,0   Järnoxid

1,3   Tennoxid

Tacksam om ni som provar detta recept kontrar ned att lägga upp bilder.. då kan jag dela med mig fler intressanta recept.

nyburgaren
12/4/15, 4:51 PM
#3

En viktig… jäkla ord egentligen att stava till är.. inregidens.. är att man vet det man delar med sig kommer till nytta…

pyromanen
12/4/15, 5:25 PM
#4

Generositet är mycket roligare! Man får ju ännu mer tillbaka själv dessutom! Våra symposier är väl superbra exempler på att keramiker delar med sig av knep, tekniker, glasering o.s.v. De som tycker det är kul att göra rena plagiat/kopior är sällsynta! Iställer tar man det nya med sig i ditt sätt att arbeta och utveckling uppstår! Lyckligtvis tycker jag jag träffar på enormt generösa keramiker när der gäller att dela med sig av kunskaper! 😎😊

[SkansensKrukmakeri]
12/4/15, 9:32 PM
#5

Tycker nog din lärare verkar ha fått en del om bakfoten.  Jobbar man som lärare ingår det väl i uppdraget att just dela  med sig . Vi blir alla klokare och rikare på kunskaper om vi hjälps åt. Branschen är så snäv att det inte ens går att konkurrera, bättre att verka tillsammans. Som nyburgaren mycket riktigt  säger är förutsättningarna annorlunda i varje verkstad och ingen av oss är väl egentligen intresserad av att kopiera rakt av. Vi väl sälja våra egna saker…

[rolnor]
12/5/15, 5:25 PM
#6

Spännande med internreducerad oxblod, har gjort en del tester själv men aldrig fått till det, tack för receptet. Svårt dömma någon som vill hålla recept hemliga, jag brukar dela med mej men jag är ju idiot..!

Annons:
KeramikeniSkredsvik
12/5/15, 9:14 PM
#7

Jag tror helt klart på att dela med sig. Tillsammans kommer vi längre än om man stångas alldeles ensam.

FruJanssonsKeramik
12/6/15, 7:45 AM
#8

Jag tänker: Ger man så får man!

nyburgaren
12/6/15, 1:21 PM
#9

Det finns flera privata glasyrforum här på nätet som likasinnade delar med sig av sina erfarenheter och dom har kommit mycket längre när det gäller egna  glasyrer.   

Dom som vill hålla på sitt eget kan sitta i sin egen sandlåda och leka för sig själva..

[rolnor]
12/6/15, 2:52 PM
#10

Jag vill nog mena att det är lätt att säga att man ska dela med sej men är man riktigt nöjd med något man jobbat med en lång tid är det svårare, det är dyrt bränna glasyrprover om man inte har liten provugn, speciellt om man bränner reducerande och det går åt dyr gasol. Dessutom lägger man ned mycket tankemöda och energi. Jag har delat med mej min bästa oxblod, min bästa kristallglasyr och en favorit som heter redbrown , den har jag dock inte utvecklat själv. Ni som skriver här om att vara generös, har ni delat era bästa recept till detta forum och då sådana ni lagt ned månader av arbete på?

pyromanen
12/6/15, 6:49 PM
#11

Lasse Östman berättade vid symposiet flr två år sedan om hur han och ett gäng glasyrnördar modell vlrstingar boendes runt omkring på jordklotet hjälps åt i utvecklingen/experimentetandet. Genom att t.ex. 5 personer hjälps åt når man såklart längre och har formidlugen också roligare när man har några att bolla med och utbyta med. Jag har alldrig djupdykt i glasyrrecept, men har nog mitsvarande samlat erfarenheter av tex. Kombination engobe/sättning/bränning i saltugn, jag håller inget hemligt. Brände nyligen tillsammans med 4andra keramiker. Väldigt kul, trevligt och lärorikt för mig (och dom sndra oxå vågar jag gissa). Fler hjärnor kan mer än en. Andra ideer kläcks.

[rolnor]
12/6/15, 7:11 PM
#12

Väldig skillnad att i en liten grupp sammarbeta än att lägga ut värdefulla recept till allmän kännedom. Just L. Östman är supergenerös och har på sin sida en massa kristallglasyrrecept bl.a. som vem som helst kan kopiera, stor eloge till honom.

pyromanen
12/6/15, 8:34 PM
#13

Tänker att även om man lägger ut recept fritt åt alla så får andra ändå inte samma resultat utan att labba vidare. Din lera, din tjocklek på glasyr, din ugn, din Brännkurva, din form på föremålet är ju ändå anorlunda… Jag tror inte att Lasse Och hans glasyrnördsgäng håller recepten hemliga. Och har han anser du flrlorat något på att vara generös?

Annons:
[rolnor]
12/6/15, 9:57 PM
#14

Jag brukar berätta hur brännkurvan ska vara också, men visst kan det bli annorlunda. Jag tycker bara att ni dömmer dom som vill hålla recept hemliga och det gör inte jag, på dom flesta andra områden så har man patentskydd eller copywright skydd när man uppfunnit saker eller skapat, ett glasyrrecept med Brännkurva är en uppfinning.

pyromanen
12/7/15, 2:32 AM
#15

Jag kan förstå att de som lever på att sälja glasyrer inte vill dela dom gratis. Jag vill inte heller döma de som inte vill dela sina recept, men jag tror i dom allra flesta fall att man vinner på att vara generös, får mer tillbaka i långa loppet.

Hur ofta är det så att man kommit på nåt alldeles speciellt i glasyrväg som är så åtråvärd så att andra skulle vilja kopiera och producera och liksom ha "snott" ens grej?

Mia Sjösten
12/7/15, 8:55 AM
#16

Ja, jag kan bara hålla med alla ovanstående. Har nyligen hittat en glasyrbank med bra sökfunktion. Håll tillgodo… http://glazy.org/search?category=36

[rolnor]
12/7/15, 3:49 PM
#17

Vill ni inte förstå dom som är rädda om sina recept så respekterar jag det och tackar i förskott för alla fina saker ni delar med er av till mej och andra.

nyburgaren
12/7/15, 5:15 PM
#18

Jobbade ett par månader ihop med en duktig keramiker.. det var både kul och lärorikt tror det var så för oss båda… tror att vissa får jobba riktigt länge innan han eller hon förstår vikten av samverkan.. Har själv lagt 30 år och har några tusen recept liggandes provbitar papper mm. Ska man bara låta ens arbete bara vara förgäves. Istället kan man lika gärna ge till andra för att underlätta och låta utvecklingen gå framåt..

[rolnor]
12/7/15, 6:27 PM
#19

Finns ju många som skriver böcker med recept i, då tjänar man ju en slant och sprider kunskapen dessutom, det skulle jag vilja göra men jag har inte nog med material, långtifrån.

pyromanen
12/7/15, 9:25 PM
#20

Hmm… Kan det vara så att om andra drivkrafter är 100 ggr starkare än den för att tjäna pengar då delar man görna med sig? Tänker at det är precis som en del uppfinnare som hittar på det ena efter det andra och alldrig orkar ta ideerna hela vägen förbi patent till produktion och inkomster dörför att när uppgiften ör löst är det ett nytt (eller många) problem som ska lösas. För en del glasyrnördare är det säkert så också.

Annons:
[rolnor]
12/7/15, 9:34 PM
#21

Jag brukar jaga en ny glasyr febrilt och när jag väl är nöjd går luften ur det hela, jag har nästan inte ens lust att använda den på nya alster även om jag tycker den är fin och då lägger jag ibland ut receptet här, kanske mest för att få lite bekräftelse, denna drog.

usd
12/8/15, 6:02 PM
#22

Var och en får göra som hen vill. Ingen behöver dömma eller bedömma. Faktiskt mer spännande att vi tänker helt olika. Annars skulle inte den här tråden rulla på, hehe.

När åsikter möts och stöts så uppkommer något nytt..

Hurra för mångfald!

AnnaCecilia65
12/8/15, 8:12 PM
#23

Ja, det är mycket hemlighetsmakerier bland en del keramiker och en stor rädsla över att bli "kopierad" eller få idéer snodda. Jag var på glasyrkurs i somras med Anders Fredholm och blev så glad över hans uppmaning att dela med sig av sina recept och erfarenheter. Det är ju roligt att dela med sig, hjälpas åt och utbyta erfarenheter! Och det är ju inte mycket som är nytt under solen… 🙂

Istid
12/10/15, 9:43 AM
#24

Tack för alla bra och intressanta svar! Nu känns det lika självklart igen att jag ska dela med mig av mina recept till de andra i verkstan. Det är så mycket större, så mycket mer produktivt. Och det skulle bara fattas. Jag hade aldrig klarat av att komma fram till den här glasyren om det inte var för alla foruminlägg, bloggar, siter, artiklar och böcker där folk berättar om sina glasyrexperiment och delar med sig av recept och resultat. Klart jag göra det samma då, med det lilla jag har att bidra med. (Kanske jag gör det här också, men den glasyren är det inte så mycket speciellt med, mer än att den funkar bra i vår ugn med vårt brännskema, så tror inte den ger så mycket mervärde här på internet. Nån gång när jag har mer att komma med kanske det blir en tråd med "mina" glasyrer, vem vet.)

Men jag måste bara säga att min keramiklärare är en mycket varm och sympatisk människa, det blir helt fel att döma henne för att hon har en annansyn på saken än mig. Det är väl hennes sätt att visa respekt för andras arbete, och som profesionell konstnär som har utbildning och som lever av det här, så har hon ju lite annan infallsvinkel än mig som är amatör och hobbyist.

Upp till toppen
Annons: