Annons:
Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 1711 ggr
manys
12/4/15, 1:40 PM

Skröj och glasyrbränning samtidigt?

Hej,

Här kommer en fråga från en nyfiken och ivrig nybörjare. Gjorde min första skröjbränning av mitt lergods förra helgen och kommer göra en till denna. Vill gärna testa mina glasyrer och undrar därför om jag kan göra en glasyrbränning samtidigt som jag skröjbränner?

Annons:
Ulla
12/4/15, 1:48 PM
#1

De flesta brukar bränna skröj i lägre temperatur än glasyrbränningen, men jag vet ett ställe som bränner allt i samma ugn. Vilken lera -glasyr -  temperatur de väljer har jag ingen aning om. Kanske någon annan här som gör likadant?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

MiEkberg
12/4/15, 3:59 PM
#2

Traditionellt så brände man bara en gång, det  kallas råbräning och det sparar ju en hel del energi.  
Ställde ut på Elfstrands i Sjöbo i somras, där fanns de gamla vedugnarna kvar, de råbrände och råglaserade allt sitt gods fram till 70-talet.  Tror att även att Raus och Wallåkra råbränner? Det har man i alla fall gjort tidigare lite enklare med glaseringen för dem som saltbränner.  Mina saltkompisar skröjar men det spara en hel del tid och gods, så det skulle jag också göra? 
Tror vi skulle kunna göra mycket fler råbränningar i elugn men att vi av slentrian gör två bränningar?

att skapa i lera är Kärlek Maria Ekberg  KeramikKurser.se

Upp till toppen
Annons: