Annons:
Etiketterförsäljningmarknadsföring
Läst 5267 ggr
Evagro
12/5/15, 12:58 PM

Starta keramikverkstad

Hej! Jag har precis startat enskild firma, en keramikverkstad. Vilka tillstånd och regler ska man tänka på? Vad krävs av företaget?

Annons:
nyburgaren
12/6/15, 2:34 PM
#1

Du skall ha en säljande affärs ide!

[rolnor]
12/6/15, 8:29 PM
#2

Du får väl följa regler för hur ugnen ska vara placerad och sen ska man väl inte hälla ut vadsomhelst i avloppet, annars är det väl bara köra på, jo, om du hanterar kvarts och annat så är det bra med andningsskydd, helst ett skåp med utsug om du sprutar glasyr. Det finns gränsvärden för damm av kvarts och kanske även ler-damm som ju innehåller kvarts och även vissa metallsalter men dom kan inte jag. Kul att du bestämt dej för att driva keramikfirma!

Evagro
12/6/15, 8:38 PM
#3

Tack för era svar. Har drömt om detta sedan tonåren och börjar nu närma mig pensionsåldern, ( 7 år kvar). Det du skriver Rolnor kan jag fixa. Behöver man anmäla sig till bolagsverket också?

[rolnor]
12/6/15, 10:05 PM
#4

Det beror ju på om du vill registrera firma eller firmanamn? Sen om du vill sälja från din verkstad så ska man ansöka om ändrad användning av lokalen det får man söka bygglov till. Du kan ju sälja på nätet också, dyrt med marknadsföring då tyvärr. Om du blir medlem i Konsthantverkscentrum så har dom en webbutik där jag är med men det kostar 3500:- per år om jag nu minns rätt den butiken kommer fort upp om du söker på konsthantverk på google så det är bra reklam.

MiEkberg
12/6/15, 10:46 PM
#5

Super grattis till ditt beslut.
Egentligen behövs det inga speciella tillstånd för att starta en keramikverkstad, inte ens en firma. Det är först när du börjar tjäna pengar som du behöver ett företag för att kunna göra momsredovisning, skatt och årsredovisning.  
Ett råd är att du sparar alla kvitton på sånt du köper till din keramikverkstad, även de som är utan moms. Om du köper ugn eller annat från privatperson, se till att du får någon form av kvitto, så att du kan visa att du har kostnader om du ska starta företag. Vänta med att starta företag till du har inkomster, har för mig att man kan vänta 18 månader men kolla upp det för säkerhets skull. 
Börja med det roliga, vem vill du bli som keramiker?
Vad ska du göra och vem är din kund?  
Önskar dig ett stort lyckat till,  Du kommer få mycket kul!

att skapa i lera är Kärlek Maria Ekberg  KeramikKurser.se

Evagro
12/7/15, 9:22 AM
#6

Tack snälla ni för alla goda råd och tips. Ja nu ska jag ha kul…… 😊

Annons:
Lena hd
12/31/16, 5:37 PM
#7

Söker plats i keramikverkstad i Göteborg. Är det någon som har plats ? Lena

Leramani
1/1/17, 8:26 AM
#8

#6

Om du startar företag och får F-skatt kan du ta upp kostnader från första dagen, men inte före starten. Därför är det bra att starta direkt när man börjar köpa in material,  så att man kan dra av momsen på alla inköp.

De Lapsus Resurgam

Evagro
1/4/17, 1:13 PM
#9

Exakt Leramani, nu startade jag företaget för sent. Så jag fick föra in en del material i företaget som eget kapital, men kunde som sagt inte dra av momsen.

PaulinaB
1/4/17, 3:38 PM
#10

#7 Lena hd - skicka mig ett meddelande ang. verkstadsplats! :)

morenique
3/5/17, 11:08 AM
#11

Evagro, Leramani ! Du kan bokföra alla dina kostnader från även 6 månader innan du registrerade företaget. Jag har görat det här sättet. Fråga Skatteverket!

Upp till toppen
Annons: