Annons:
Etiketterutställningargallerierkeramiker
Läst 1920 ggr
Stinann
2015-12-06 23:42

Prissätta till galleri?

Om man blir tillfrågad att ställa ut på ett galleri och de tar 50 % i provision + 500 kr i avgift för omkostnader till vernissagen. Hur ska man tänka? Jag måste ju lägga på 100% på det pris jag vill ha, men då blir ju utpriset högre än vad jag egentligen tycker är rimligt för kunden att betala. Tycker det är jättesvårt!

Annons:
Tjeja
2015-12-06 23:44
#1

Ja sådär är det.. därför konst nästan alltid är så sjukt dyrt att det känns orimligt. Alternativt får konstnären själv nästan inget alls. 😕

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

MiEkberg
2015-12-07 10:56
#2

Vad man som konstnärer eller keramiker tycker att det man gör är värt lågt eller högt är ofta inte relevant, när det kommer till gallerier eller annars heller för den delen.
Det är vad kunden är villig att betala som är intressant.
Ett bra galleri höjer priserna på dig och ditt skapande genom att tillföra sitt kunnande och goda renommé. Ett bra galleri har en kundkrets som litar på galleriets omdöme och säljer ditt skapande. 
Är det en seriöst galleri så har det kunder som är intresserade av vad galleriet har att erbjuda och kunder som betalar för det också. 
Tyvärr finns det inte så många bra gallerier men vad har du att förlora? 500 pix, det kan det väl vara värt att få en utställning i ditt CV, också?

att skapa i lera är Kärlek Maria Ekberg  KeramikKurser.se

Upp till toppen
Annons: