Annons:
Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 3297 ggr
Andreas Claesson
12/7/15, 11:02 PM

Hjälp med inskaffad gammal ugn

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej allesammans! Är ny här - och i stort också ny inom keramikvärlden, jag tar alltså gärna emot hjälp av mer erfarna. Har kommit över en gammal elektrisk ugn och behöver hjälp med att såväl identifiera den (märke, modell, kapacitet, m.m..) som att få åbäket körklar. Ugnen har "proveldats" av förra ägaren och ska fungera. Så… kan ni hjälpa mig? Bifogar foton av den ur olika vinklar samt på "tillbehör", elektronik, etc… (Lyckas bara lägga in en bild i taget, antar att jag får addera några som kommentarer.) /Andreas

Annons:
Andreas Claesson
12/7/15, 11:03 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1
Andreas Claesson
12/7/15, 11:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2
Andreas Claesson
12/7/15, 11:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Andreas Claesson
12/7/15, 11:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6
Annons:
Andreas Claesson
12/7/15, 11:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7
Denna kommentar har tagits bort.
Andreas Claesson
12/7/15, 11:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9
Denna kommentar har tagits bort.
Andreas Claesson
12/7/15, 11:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11
Andreas Claesson
12/7/15, 11:12 PM
#12

(Ursäkta de tomma kommentarerna - lyckades inte lägga till fotona.) Iaf, ugnen ska inte stå så nära vägg och andra möbler. Hur en ska tänka om placering av ugn verkar ibland lite omtvistat/oklart ur brandsäkerhetssynpunkt. Tar såklart emot er tips/råd.

lassaby
12/8/15, 10:23 AM
#13

Kan inte mycket om ugnar men har precis kollat upp det där med brandsäkerheten med mitt försäkringsbolag ( Länsförsäkringar). Antar att det  skiljer sig från olika bolag och att det även har betydelse i vilket sort byggnad ugnen står. Min verkstad kommer att finnas i en omgjord ladugård. Ska min försäkring gälla som den är i nuläget så ska enligt länsförsäkringar  ugnen stå i ett rum där det vid en ev brand ska ta minst 60 min för elden att sprida sig. Dubbel gips i tak och på väggar eller murade väggar samt dörr som går till annat utrymme i brandklass Ei 60. Går dörren direkt ut så räcker det med att sätta en sorts brandsäker skiva på dörren, tror den heter mineritskiva.

Annons:
MiEkberg
12/8/15, 1:17 PM
#14

Ugnen är urgammal om du kikar på styrautomatiken som är analog, Seeman finns kvar som företag, koll upp ugnen med dem.
Men de har nog inte tillverkat ugnen, ser ut som en ripoff på Ruben Linds ugnar. Men vem som helst kan ha gjort den. 
Teglet och konstruktionen verkar vara okey, jag skulle kolla vad det kostar att byta styrautomatik, element och kablarna de verkar inte heller vara riktigt updodate? Kolla med Kristian på Uterm, han kan ge dig ett pris.
Den går nog att köra någorlunda som den är men byt kablar innan du gör det och lita inte på automatiken. 
Dra åt muttrarna i locket och se till att de är spända, så inte taket sackar in. 
Ska du ägna dig åt ugnsräddning så går det att fixa denna ugn, men jag skulle lägga pengar och energi på något yngre fräschare. 
Åh vad jag känner mig grym, men jag har, been there done that …
Lyckat till hur du än gör!

att skapa i lera är Kärlek Maria Ekberg  KeramikKurser.se

[rolnor]
12/8/15, 4:37 PM
#15

Om du måste byta styrelektronik så skulle jag också satsa pengarna på nytt istället, det blir dyrt. Som ovan så kan Uterm hjälpa dej, dom kan bäst också avgöra hur ekonomiskt det blir renovera. Kul att du vill börja med lera, välkommen till våran skara!

usd
12/8/15, 5:53 PM
#16

Grattis till din ugn-trots allt!

Byt alla kablar! Om du kör uber-low-budget kan du så klart bränna med den gamla automatiken, det gjorde man förr och det gick alldeles utmärkt. Prata med Håkan på Seeman som sålt ugnen en gång i tiden. Han kan ge dig en bruksanvisning om du killar honom lite under hakan :) http://www.seemann.nu/

Norr Mälarstrand 24
Tel:  08-650 32 55

En vanlig elektriker kan byta kablarna åt dig om du inte är störtsäker på det själv.

Köp ny automatik om du har råd, inte så dyrt.

Om du kommer fram till att du vill ha en annan beg. ugn så ska du inte slänga den här. Med några enkla (nåja) grepp kan du bygga om den till en Raku och/eller oljeugn, om du är intresserad av sånt.

Lycka till!

[rolnor]
12/9/15, 11:14 AM
#17

usd, en ny modern automatik passar väl inte till denna utan att bygga om?

Bo§e
12/9/15, 11:50 AM
#18

Instrumenttavlan har märkningen "NiCr" (nickel-krom)….det betyder att styrning, givare, givarkabel osv är av "Typ K".  Vill man bränna stengods måste m.a.o. alltsammans bytas ut.

[rolnor]
12/9/15, 1:54 PM
#19

Är det inte risk då att ugnen blir för varm, att det är en ugn avsedd för lergods? Tråkigt vara negativ, vi har en annan tråd med en äldre ugn och i det fallet skulle Uterm bygga ny styrenhet, tror det skulle kosta 1300:- nånting men den ugnen var frontmatad och större så där lönar det sej bättre tror jag.

Bo§e
12/9/15, 4:33 PM
#20

Ugnen blir säkert ganska varm på utsidan vid stengodsbränning…..det tror jag att man måste räkna med.  Enligt skylten tycks ugnsvolymen vara 150 liter, och med en elementuppsättning på 10-11 kW, borde man då klara stengodstemperaturer.  Men, om teglet i längden klarar detta, kan nog ingen svara på…det blir i så fall en risk man får ta…

Annons:
MiEkberg
12/10/15, 12:01 PM
#21

Åh ju mer jag funderar över gamla ugnar och vad man verkligen vill göra när man ger sig  hän åt att skapa i lera kommer jag fram till att det skrotas för få keramikugnar. Det är inte på något sätt ekonomiskt försvarbart att byta styrautomatik, element och elkablar på en 50 år gammal keramikugn, om man inte är keramikugnsantikvarie, förstås.
För mig så är den här ugnen jämförbar med en Volvo PV eller Amason med tre växlar och en osynkad växellåda jämfört med en 2000-talsbil.

Keramikugnen är ett verktyg som ska fungera så att vi kan göra det vi älskar, jobba i lera! Inte nått som man ska lägga allt för mycket kraft, energi och pengar på för att få att fungera. 
En newbie som starta sitt keramikäventyr med den ugnens prövningar, börjar i fel ände och riskerar att krokna tidigt. 
Det finns bra begagnade  eller nya ugnar runt 15-20.000 eller mindre och de pengarna får de flesta med lätthet tillbaka flera gånger om genom att sälja det vi skapar. 
Tycker vi ska se till att unna oss goda förutsättningar så vi kan skapa bra keramik! 

Nu ska jag glänta på min 20-år gamla ugn och kika på hur gårdagens bränning blev.

att skapa i lera är Kärlek Maria Ekberg  KeramikKurser.se

[rolnor]
12/10/15, 12:33 PM
#22

Jag håller med dej Mi, men samtidigt kan man förstå att det är lockande spara en slant men i det här fallet tror jag inte det blir bra, ugnen är för gammal helt enkelt.

Andreas Claesson
1/8/16, 6:43 PM
#23

Hej allesammans - och tack för alla kommentarer, tips och råd! Om jag förstår er rätt så bör jag satsa mina penningar på en annan häst än denna? Lite nedslående men inte helt överraskande ändå. Och jag kom över ugnen utan att betala ngt så värre saker kan jag tänka mig. Har inte hunnit kontakta Seeman om manual, vi får se hur det blir med det. Hade också en tanke om att nyttja ugnen för glasarbeten, behövs ju inte lika höga temperaturer då. Ja, uttryckssätten kan vara många - bara jag får skapa ngt! 😃 Har jom jag har förstått det rätt möjlighet att bränna objekt hos Sintring, iaf lera som inhandlats där. Någon här med mer kunskap om hur och var få sina leralster brända i Uppsala med omnejd? Eller allmänna tips om hur gå tillväga? Återigen - tack för feedbacken! 👍 /Andreas

MiEkberg
1/8/16, 7:35 PM
#24

Andreas Förstår att det känns tufft att inse att ditt fynd inte är bästa klippet. Du är väldigt klok som frågar och fattar egna beslut även om de inte var vad du räknat med. När det gäller att skapa i lera och göra keramik tycker jag du ska försök att hitta en kollektiv verkstad eller gå en kurs. Hur du än gör så är du på gång, lycka till …

att skapa i lera är Kärlek Maria Ekberg  KeramikKurser.se

Upp till toppen
Annons: