Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 1614 ggr
Ekhagen
2015-12-09 22:28

Glasyr

Kan man använda samma glasyr på lergodslera och stengodslera?

Annons:
nyburgaren
2015-12-10 09:09
#1

ja i vissa fall om du bränner väldigt lågt stengods men man måste testa.. jag använder just nu en vit lergods glasyr som ska rinna över en stengodsglasyr men det är en annan teknik men lergodsglasyr över

nyburgaren
2015-12-10 09:27
#2

kolla in Hideaki Miyamura. han utnyttjar säkert vita lergods glasyrer som får rinna ner över en stengods glasyr.. men det här var nog inte det du tänkt dig.. men vid låga stengods temperaturer rinner nog en lergods glasyr för mycket om det inte är av en mattar typ.

Ekhagen
2015-12-10 10:32
#3

Var nog lite otydlig,, jag menar lerorna var försig,, 😏 har både lergodslera och stengodslera.. Om jag kan ha samma glasyr typ till båda separat liksom..

[rolnor]
2015-12-10 12:35
#4

Stengods vill man ju ska sintra så det blir hårt och tätt, det kräver ju högre temperatur än lergodsglasyren ska brännas vid?

Ekhagen
2015-12-10 12:37
#5

#4 och det betyder att det inte går att använda samma glasyr,, för de ska brännas i olika temperaturer?? ( som sagt är alldeles ny på detta) ☺️

Ulla
2015-12-10 12:50
#6

Det finns en del glasyrer som har ett väldigt brett brännintervall. Om du tittar i någon av leverantörernas kataloger så kan du säkert hitta sådana.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Annons:
MiEkberg
2015-12-10 18:29
#7

Ja, det går absolut. Men du kommer att få helt olika resultat.
Glasyrer är oftast ställda för att bränna ut i en speciella temperaturintervall lergods runt 1000°C och stengods 1250°C  du kan få riktigt kul effekter om du bränner i "fel" temperatur. Typ kokande lergodsglasyr i stengods temp, kan bli intressanta men det kan också gå käpprätt åt helvete, då ligger glasyren på sättplattan och du får spätta loss godset. 
Tveka inte, testa men gör det på insidan av små skålar, alltid lär du dig något. 
Så jobbar jag, det är kul!

att skapa i lera är Kärlek Maria Ekberg  KeramikKurser.se

Upp till toppen
Annons: