Annons:
Etikettermaterialråvarorleror
Läst 1708 ggr
Istid
12/11/15, 6:59 PM

Fin rakulera

Kan man göra en mindre grov lera för Raku och ugnsformar genom att blanda i aluminiumoxid istället för chamotte? Aluminiumoxid ska ju tåla kraftiga temperaturchocker?

Annons:
MiEkberg
12/14/15, 9:46 AM
#1

Aluminiumoxid är inget bra material,  onyttigt, dyrt och gör inte leran bättre. 
Har för mig att du kan blanda molochite i leran för att förhindra terminalchock, ungefär som du beskriver. Det enklaste är nog att ta en stengodslera med fin chamotte och blanda med Tärns T-material eller Y-material, har för mig att de har de egenskaper du eftersträvar.
Kanske någon annan kan fylla i?

att skapa i lera är Kärlek Maria Ekberg  KeramikKurser.se

Istid
12/14/15, 4:17 PM
#2

Ja, chamotte är väl det som är vanligt, men det gör så ont att dreja, och vad jag förstår så är molochite ungefär samma grej fast vitare?

Zirkonsilikat då? Dyrt, men trevligare för både mig och mina händer om mängden Raku som jag gör begränsas av priset på råvaror istället för hur mycket det går att dreja innan huden skrapar sönder.

Bo§e
12/14/15, 5:17 PM
#3

Prova att använda fin sand….vanlig sand från stranden.  Kan siktas till önskad finhetsgrad, och sandkornen är mycket "rundare" och mer behagliga att dreja med än chamotte.   Gratis, dessutom.

🙂

Istid
12/14/15, 5:37 PM
#4

Uhm, sand, det var ett bra förslag! Men gör det nånting om sanden till stor del består av krossade snäckskal? Var nånting med att kalcium inte ska vara i lera, eller hur var det?

Bo§e
12/14/15, 8:09 PM
#5

Om du undviker större "bitar" av kalk, går det nog bra ändå, men allra bäst är förstås sand som inte har så stort kalkinnehåll.

Istid
12/15/15, 5:39 PM
#6

Jo, det var en fråga till, hur är det med salt? Måste man skölja sanden först så det inte kommer med så mycket salt?

Annons:
Bo§e
12/16/15, 4:37 PM
#7

Vid rakubränning blir inte temperaturen så hög att saltet (det lilla som nu finns) har någon betydelse.   Men, ta sanden en bit upp på land (eller i en sandlåda 🙂) …där har regnet redan både löst och sköljt bort saltet.  Du behöver inte fundera så mycket på detta….det fungerar…

(Blöt sanden ordentligt innan du knådar in den i leran, så undviker du att leran blir onödigt styv och "stabbig")

Vissa sandsorter är MYCKET behagliga att dreja (och beskicka) med….🙂

Istid
12/17/15, 9:42 PM
#8

Men jag kan ju inte sno från en sandlåda heller! :) Stjäla från barn?!? Nä, det får bli stranden, men nu är det så mycket snö och is, så det kanske inte blir förrän i vår, (om jag inte blir för otålig förståss) men då ska jag prova. Tack för tipset!

Upp till toppen
Annons: