Annons:
Etiketterköp-och-säljverkstadsplats
Läst 1074 ggr
Kebnekaise
12/13/15, 1:49 PM

Plats i verkstad i Dalarna

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Finns du?
Jag har arbetat som keramiker i 42 år och överlevt med detta som enda inkomstkälla.  Min verkstad är mycket bra – stor och välutrustad. Jag har sålt mina stengods-och porslinsföremål framförallt på utställningar, kollektiva hantverksbutiker och från eget lager. Mina föremål finns representerade i ett 30-tal länder i privatsamlingar, på museer och offentliga lokaler (de har också förärats 3 presidenter, bl.a. av vår svenska kung, om det nu ska vara en merit. J). Jag bor i en villa med verkstad i utkanten av en mindre ort, Vansbro,  i Dalarna i Sverige.

Jag är nu inte längre så ung och min hälsa tillåter mig inte att jobba med keramiken som jag skulle önskat. Det är heller inte längre roligt att jobba helt ensam, och inte ha någon (mer än Fb-vänner) att diskutera keramiken med. Under åren har jag alltid gjort mycket glasyrtester, vilket jag önskar kunna fortsätta med i begränsad utsträckning framöver. Så här finns gott om plats att arbeta eller lära sig mer om keramikarbete, 2 ton glasyrmaterial, drejskiva, etc.

Under de flesta år tidigare har jag haft lärlingar i min verkstad (under 3-18 månader var), vilket för mig varit mycket trevligt och inspirerande. När jag fick hälsoproblem för några år sedan (bl.a. cancer och hjärtflimmer) upphörde detta tyvärr, eftersom jag inte kunde arbeta med keramiken under lång tid. Jag har nu fått en pacemaker inopererad, och vet idag inte hur mycket jag kommer att kunna arbeta aktivt framöver.

Jag skulle vilja dela min verkstad på något sätt med någon lämplig keramiker. Någon som kan arbeta självständigt på egna saker, men samtidigt dela glasyrtester med mig, och någon gång också hjälpa mig med vissa saker, som jag har svårt att utföra ensam idag. Du har tillgång till hela verkstaden, 3-5 ugnar, fri tillgång till allt glasyrmaterial och all min dokumentation angående glasyrprover. Ingen hyra för verkstan, och fritt boende om du väljer att bo här (då får du hjälpa till med vardagens arbete). Din kostnad = lera för egen produktion, eventuella resor och egna privata omkostnader. Här finns inte så mycket att lägga pengar på. J

Du ska ha arbetat med keramik ett tag och vara mycket ambitiös. Gärna mycket intresserad av glasyrer. Givetvis måste vi fungera bra tillsammans på alla sätt och respektera varandras sätt att se på keramiken och livet utanför arbetet. Viktigt: Du måste ha ett bra ordningssinne och hålla rent och trevligt omkring dig, inte minst för din egen hälsas skull. Du måste fungera självständigt på en liten ort som Vansbro (1600 personer) där jag bor och arbetar. Här finns inte så mycket annat att göra än att göra keramik. Är du naturmänniska finns bra utemöjligheter i skog och närliggande fjäll (100km), men vill du gå på krogen och ha ett stort nöjesutbud, ska du nog inte fundera på detta. Du bör vara kvinna och inte ha annat som binder upp dig mycket. Om du inte pratar svenska kan det gå bra med engelska eller möjligen tyska, för att vi ska kunna kommunicera bra. Om du vill har du möjlighet att bo i mitt gästrum till att börja med, eller under en kortare provtid. En sådan provtid är ju lämplig för att vi ska kunna se om vi kan arbeta tillsammans bra.

Har du egna idéer om hur det skulle kunna fungera – skriv och berätta. E-mail: lasse@stoneware.net

Drömma är lätt – få se nu om det också kan bli verklighet.

Annons:
Upp till toppen
Annons: