Annons:
Etiketterundersökningartopplistor
Läst 3626 ggr
AnnikaMargareta
2015-12-14 13:46

motsvarande ugn 230l och 280liter 80talet ?

Hej,
Är det någon som köpt eller sålt en 230l-280liters stor frontmatad ugn från 80talet de sista tre åren? Vad fick du betala eller betalt?  ( utan fraktkostnaden )

 Jag som frågar är kassör i en förening och tror inte att de ugnarna som används kommer gå sönder men vill gärna veta vad en motsvarande ugn har haft för pris på sistonde. Hoppas någon finns därute och vill dela den informationen  :) 

Ugnarna är av märket Naber och det har skett olyckor i dem som är reparerade. Ugnarna är tillverkade år 1987 respektive 1989 de är230 och 280 liter stora.  Det har varit flera olika keramiker som använd dem och underhållt dem.  

Det går bra att skicka medelande till mig ifall man inte vill skriva i forumet.

Annons:
MiEkberg
2015-12-14 14:43
#1

Priset avgörs helt av i vilket skick ugnarna är. Fungerar ugnarna, hur gamla är elementen? 
När du skriver att det är flera olika keramiker som har underhållit dem, kan de vara mycket välanvända och att de är reparerade efter att det skett "olyckor" är rätt så alarmerande.
Ladda upp bilder på ugnarna, där man ser 

  • Utsida 

  • Insida, så man ser elementen och taket

  • Styrautomatik 

    Utan att ha sett bilder är det svårt men 80-tals ugnar är gamla, nästan 30 år. Visserligen var Naber en bra ugn då men det är mycket jobb med att flytta och gamla ugnars tegel kan ta rätt mycket stryk.
    Jag tycker i regel att man betalar för mycket för gamla dåliga ugnar och för lite för bättre begagnade.
    Kan ju bero på priset? ;-) 
    Om ugnarna fungerar och elementen är hyfsade skulle jag kunna tänka mig betala 3-5000Skr/ st men då ska det var friska sättplattor och pelare med.

att skapa i lera är Kärlek Maria Ekberg  KeramikKurser.se

[rolnor]
2015-12-14 17:25
#2

Kan tänka mej att många skulle förvänta sej runt 10000:- men jag instämmer att dom är gamla, man får väl en digital styrenhet i alla fall.

MiEkberg
2015-12-14 18:24
#3

#2 rolnor Utgår från att Naber hade digital styrautomatik sent 80-tal på alla sina ugnar. Besökte Naberfabriken under den tiden,  mötte till och med herr Naber en energisk liten man som var oerhört stolt över sin fabrik.  

Det är alldeles för många skitugnar som säljs runt 10.000, därför att man jämför med nya ugnar.  Har bevakat Blocket de sista året och häpnat över vilka vrak till keramikugnar man försöker sälja strax under 10.000. Men tänker man att en ugn håller i trettio år, så är det bättre att köpa en bättre begagnad hobbykörd keramikugn för 20-25.000 Skr som inte har så många år på nacken?

Vi vanliga dödliga som gillar att hålla på med lera och keramik ska dra fördel av vår samtid och ge oss själva gåvan att  ha en problemfri keramikugn. Så vi kan ägna vår tid åt att skapa och utvecklas till de keramiker vi vill bli.
Basta!
P.S Hoppas du ser att jag skrattar år mitt lilla brandtal?

att skapa i lera är Kärlek Maria Ekberg  KeramikKurser.se

[rolnor]
2015-12-14 19:12
#4

Ja, jag invänder inte utan instämmer! Om teglet är friskt och en så stor ugn så kanske man övervärderar det hela.

AnnikaMargareta
2015-12-16 22:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 8
Förhandsgranskning av bild 2 av 8
Förhandsgranskning av bild 3 av 8
Förhandsgranskning av bild 4 av 8
Förhandsgranskning av bild 5 av 8
Förhandsgranskning av bild 6 av 8
Förhandsgranskning av bild 7 av 8
Förhandsgranskning av bild 8 av 8
#5

Så ser den ena ugnen ut. Den ugnen är en REIDHAMMER. Det finns ytterligare en ugn som är Naber.  Gör bilderna på den här att ni håller fast vid ert ungefärliga pris på vad en motsvarande skulle kosta?  Jag ska börja följa blocket och annonserna här också så att man får en uppfattning.

AnnikaMargareta
2015-12-16 22:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

märkligt,halva bilden försvinner på vissa kort

Annons:
[rolnor]
2015-12-16 23:06
#7

Teglet ser ju fint ut, lite lappat bara. Jag tycker att man sätta ut den nånstans runt 10000:- men det är min bedömning, vore intressant höra vad andra tycker.

Upp till toppen
Annons: