Annons:
Etiketterformadekorera
Läst 3454 ggr
ulrit
2016-01-17 11:27

Bivax på skröjbränt

Några tips på bästa sätt att vaxa på skröjbränt gods?

Annons:
mariamaräng
2016-02-11 11:40
#1

Riv up ett rent gammalt underlakarn och putsa på så att du får friktion på det, se till att det är rent där du arbetar också! Värm gärna bivaxet lite så blir det smidigare att applicera. En hårtork eller rent av värmepistol kanske kommer till hjälp också, du får prova dig fram lite.

Maria

TrineDesign
2016-02-11 17:10
#2

Jag undrar varför man tar bivax på det skröjbrännda, ska du sen bara glasera det eller göra något annat kul. Har inte hört om detta förr, därför jag undrar.

mariamaräng
2016-02-11 18:53
#3

Man kan använda bivax som resist till glasyr också, t.ex för att få en fin linje mellan oglaserat och det glaserade., eftersom glasyren inte fastnar på bivax! Man kan också använda det till alternativt dekorerade alster som gropbränd och saggar bränd keramik, här är en bild från min egen webbsida som exempel där jag har putsat med bivax efter bränning. https://marialarssonceramics.wordpress.com/ceramics/#jp-carousel-481

ulrit
2016-02-15 20:30
#4

Tack för tips.  Jag brukar ibland  färga in leran med oxider, skröjbränna och därefter polera upp med bivax. men nu var det så längesen jag höll på så hade glömt hur man  bäst applicerade vaxet. Det blir en så fin fetblank yta tycker jag.

Kollade din webbsida Maria, så fina och egna saker du gör! älskade hästarna, är dom glaserade?

mariamaräng
2016-02-26 17:40
#5

Hej Ulrit,

Tack för att du tycker om mina alster 🙂

Jag glaserar nästan aldrig mina objekt, jag använder Terra sigillata för att få en blank yta och sen skröjar.

Hästarna är brända i en "saggar" (engelsk/originellt kinesisk term) som jag bäst kan beskriva det. Man kan helt ekelt lägga skröjbränt gods i en s.k saggar - kommer från engelskans "saggar firing" . I saggarn så har jag lagt tätt med sågspån och andra torra material som bananska/sjöggräs/ bitar av koppar etc vilket kan göra avtryck på godset i många färgnyanser!  Det är viktigt att saggan är luft tät.Man kan bygga en saggar av nästan vad man vill förebygger dock att man vill behålla miljön inne i saggarn så tät som möjligt. Jag brände sedan saggarn med alltsammans inuti, i en gas ugn på 700-800*C ungefär. Jag byggde min med tegelstenar och tätade med vanlig lera..på så vis har mina Dalahästar fått sitt avtryck.

(googla gärna saggar firing, så komer det upp massa resultat. )

Upp till toppen
Annons: