Annons:
Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 2436 ggr
eriksund
1/17/16, 4:12 PM

analog styrning på naber kass

hej.

Jag har en gammal naber från 79. 3,2kw
den har funkat felfritt förr men nu efter en flytt och en vinter i kallförråd så vill inte "automatiken" funka riktigt.

Automatiken fungerar som så att man väljer % som ugnen ska vara igång, från 10 till 100%. en timer? slår på ett relä låter det som, som startar och stoppar ugnen.
nu när jag ändrar % så blir det ingen skillnad, vad jag än sätter den på så går den på ca 40%, 4 sekunder på sen 6sekunder av o.s.v.
vad kan vara fel? är det utbytbart?

funderar lite på att byta till en elektroninsk styrning, går det ? svindyrt?. förövrigt är ugnen mycket fin, nya element som inte gått många bränningar. värt att laga?…..3fas.

 Erik

Annons:
Bo§e
1/17/16, 5:41 PM
#1

Det verkar som om effektregulatorn inte vill vara med längre.  Det är mycket svårt att hitta sådana komponenter idag, och gör man det, är de säkert inte billiga.

Det är mycket enkelt att byta styrutrustning på dessa gamla Naberugnar.  Givaren, av "typ S", finns redan, och i "plåtlådan" som sitter på ugnens ena sida, finns kontaktorn, redan på plats.  Vad du behöver är en ny styrning, samt en honkontakt (med färdigt kablage) att plugga den nya styrningen i.  Och du behöver också hjälp med att koppla in det hela rätt…..se dina meddelanden…🙂

Kebnekaise
1/19/16, 11:47 AM
#2

Är det en "Simmerstat" du har. Googla på bild!
Sådana har jag nya. Lätta att byta ut. 

Men visst är det bättre med en ny modern styrutrustning. Kräver dock lite jobb, kunskaper och pengar.

eriksund
1/21/16, 9:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#3

visst är det en simmerstat. sprutade kontaktspray på den, sen lite kontaktskydsspray. det gillade den inte alls. nu ryker den o proppen går..

skickar en bild.

om din skulle passa, vill du sälja en till mig?

Kebnekaise
1/22/16, 11:14 AM
#4

Jovisst.  Inte riktigt likadan som mina, men troligen helt samma funktion. Skicka mig ett mail med din adress. Borde kunna gå att sända i ett vadderat kuvert. Min e-mail: lasse@stoneware.net

eriksund
2/7/16, 8:08 PM
#5

Hej igen. Tack så mycket för svar. 

Fick hem simmerstat som avtalat och kopplade in den, men tror att problemet kvarstod. den ökade liksom inte tiden den var på förrän alldeles i slutet av varvet.

hittade dock ett läge mot slutet som var på ca 60%, körde det en liten stund sen small det till lite och proppen gick. nu, efter att ha bytt proppen händer ingenting alls. tror det kan vara kontaktorn som spökar? eller finns det annat som kan vara trasigt?

hur får man tag i en lämplig kontaktor? 

mvh Erik

Kebnekaise
2/8/16, 10:46 AM
#6

Då måste det vara något annat fel. Kontaktorer finns på elaffärer.  Det är ju inga stora strömmar det är fråga om, men kolla spänningen för kontaktorns spole så det blir rätt. Jag har gjort många hundra bränningar med Simmerstat tidigare, och aldrig haft problem med dem.  De ska ge ökad tid ju mer du vrider på.  Kolla att allt är rätt kopplat innan du bränner sönder en till! Kanske skulle du låta en elektriker kolla upp allt om du inte är säker på hur det fungerar.

Annons:
eriksund
2/23/16, 10:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

skam den som ger sig.

bytte kontaktor och det fungerade en liten stund igen, sedan brann den upp (alltså kontaktorn, simmerstaten har inte brunnit).

det som är kvar att testa är en sorts brytare som sitter i dörren. har aldrig sett något liknande och förstår inte hur den fungerar eller hur den kan ha med problemet att göra.

bifogar bild.

vet någon vad det är och vart man kan få tag i en ny?

mvh Erik

eriksund
2/23/16, 10:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

en till

Bo§e
2/24/16, 1:51 PM
#9

Blanda inte in dörrkontakten i felsökningen…än….

När du nämner att kontaktorspolen "brunnit upp", tänker jag spontant på att nollkabeln kan ligga fel…särskilt då du också nämner att ugnen flyttats.  "Nollan" kan ha bytt plats med en fas "någonstans" - kanske redan i väggurtaget (?).  Om kontaktorspolen råkar matas med en "fas" i sina båda 😭 anslutningspunkter, utsätts den för kraftig överspänning, och håller kanske en kort stund innan precis det du beskrev händer…  Samma sak med effektregulatorn, eller alla andra känsliga komponenter som blir utsatta för detta fel…. 

Gör en rutinkoll, att nollkabeln verkligen ligger på platsen "N", och att även jord + de tre faserna ligger på sina rätta platser,  hela vägen från vägguttaget**,  och fram till ugnen.             Vid flytt kan just sådana här saker inträffa.  

**  Det är förstås möjligt att nollan hamnat fel redan i säkringscentralen, men det tillhör de mindre vanliga skräckexemplen…

Upp till toppen
Annons: