Annons:
Etiketterböckertidskrifter
Läst 2693 ggr
[rolnor]
2016-01-20 15:53

Ceramics Monthly Februari 2016

Det här numret är fullt av det jag tycker är effektsökeri, inte god keramik. Skulpturer som lika gärna kunde vara gjorda av plast, krävs stor skicklighet, noggrannhet och tålamod att göra sådant men jag tycker inte det är god konst. Vore kul höra vad ni tycker, tråkigt att lösnummer är så dyrt bara.

Annons:
[rolnor]
2016-01-20 23:01
#1

Jag ska verkligen understryka att detta är en fråga om smak, ska ta ett exempel, jag har någon gång sett en skulptur föreställande en människobebis som åker på en motorcykel. Det är ju jätteskickligt gjort och effektfullt men det är just det, effektsökeri. Det gillar inte jag. Vore kul med en diskussion om detta, är min åsikt förmäten och bakåtsträvande, rentav tråkig? Skriv vad ni tycker.

Rerum
2016-01-21 07:42
#2

Jag tror att många som skapar idag försöker göra så udda saker som möjligt för att "synas". Ett plus med detta som du beskriver är att det verkar välgjort. Jag personligen skattar hantverksskicklighet före det spektakulära. Sen tycker jag att konstvärlden är en bedömningssport som jag har väldigt svårt för. Vem har rätt att ta sig den rätten att säga vad som är fel, rätt, vackert, fult ……. Ja alla har rätt att tycka precis vad de vill bara det inte får konsekvenser för någon annan. I ett annat forum här på nätet diskuterade vi hur det går till när man blir antagen till Konsthsntverkcentrum tex. Ja om det har jag mycket att säga……

[rolnor]
2016-01-21 11:10
#3

Jag blev antagen till khvc med juryn som bedömde foton på mina saker, vore kul höra vad du har för synpunkter på antagningen dit. Har man konstfacksutbildning så är man ju välkommen utan bedömning?

[rolnor]
2016-01-21 21:44
#4

Tycker det är konstigt att så få vill delta i denna tråd, jag efterlyser diskussionen som sådan, jag är inte ute efter att stärka min ståndpunkt.

[SkansensKrukmakeri]
2016-01-21 22:36
#5

Svårt det där… smak och tycke är ju något som är väldigt individuellt, men även påverkningsbart via trender osv.  Konstfack och HDK, m fl, ger ju ett körkort in i salongerna, men sen måste man ändå gneta på för att komma nån vart. Jag vill helst sätta god kvalitet i fokus oavsett utbildning,  göra bra, välgjorda, säljbara saker utan att det blir "kitsch". Då tänker jag som krukmakare,  enkelhet,  bra proportioner och proffsigt drejat, snyggt hänklat, bra funktion, kanske en dekor och sedan en passande glasyr. Jobbar man med unika objekt kanske man resonerar annorlunda…eller,,,?

Leramani
2016-01-22 00:54
#6

Jag jobbar ju som skulptör,  jag har inte gått någon utbildning till keramiker,  mer än någon termin på folkhögskola där keramiken var ett av många ämnen.  Jag är glad att jag inte heller gått konsthögskola och blivit i tutad att  konsten idag ska vara installationer.  Jag gör det som faller mig in och jag vill att det jag gör ska vara välgjort, hållbart,  säga det jag vill säga och helst på ett någorlunda tydligt sätt.  För min del är det inte nödvändigt att det är snyggt,  bara jag får en genomtänkt helhet och konsekvens i det.  Jag gör ju typ 60-70 % unika objekt och ett par små serier av favoriter.  Så svaret till #5 är nog ja,  man resonerar lite annorlunda. Lite.
Sen ser jag också stor skillnad i kvalitet på bruks-keramik,  där finns proffs och där finns mycket amatörism,  utan någon direkt korrelation till utbildning eller ingen utbildning.  Det svåra är nog att få kvalitet utan att kreativiteten kvävs.

De Lapsus Resurgam

Annons:
Rerum
2016-01-22 07:53
#7

Rolnor: jag tycker det är svårt att skriva så att mina åsikter uppfattas på ett korrekt sätt så avstår från att föra en diskution ang antagning till konsthantverkcentrum här. Men du får gärna ringa mej för diskutera gör jag mer än gärna. Det är det jag saknar allra mest med mitt yrke. Mina kursdeltagare har precis börjat arbeta i keramik så får vänta några år….

[rolnor]
2016-01-22 11:12
#8

Leramani, förstår du vad jag menar med effektsökeri och vad tycker du om det? Jag blir besviken när ceramics monthly har för mycket sådant, jag bläddrar snabbt förbi artikeln. Jag har absolut inget emot skulptur som sådant utan det är t.ex. en dödskalle i lysterglasyr som röker cigarr jag stör mej på. Rerum, jag förstår att det är känsligt med antagning eller att bli inte bli antagen.

Skabbekatten
2016-01-22 11:42
#9

Jag tror att jag tycker om det mesta som uppbär ett gott hantverk. Sen vad ett gott hantverk är kan ju också diskuteras. Och uttrycket på ett bruksföremål  eller en skulptur är förstås en smaksak.
Jag gillar keramisk konst, men jag ser också - precis som nämns i tråden, att det går trender inom konstvärlden och att det trendiga är det som belönas och lyfts fram på olika sätt. Det jag kan ha svårt för när det gäller den konstnärliga biten är när konstnären lämnar för mycket åt betraktaren. Det är ju alltid en personlig upplevelse även om verket är väldigt tydligt, men jag tänker mer på den typen av konst där hantverket saknas och jag som betraktare utelämnas åt mina egna idéer, att konstnären inte ger mig så mycket att "ta på". 

Rolnor: Jag har inte läst Ceramic monthly, men dödskallar är väldigt störande! 😂

[rolnor]
2016-01-22 13:14
#10

Tråkigt nog så får jag väl inte klistra in bilder här från ceramics monthly pga copyright annars vore det intressant få något mer konkret diskutera kring. Den tidskriften är ju mycket spridd och har väl ett anseende, det bidrar till att jag betraktar bilderna med värsta kritikerblicken och mycket som finns är helt underbara saker. Jag brukar tänka att det som jag stör mej på är typiskt amerikansk keramik men det är väl bara fördomar kanske. Jag vill minnas att abbis skrev att hon inte blev antagen till khvc och jag förstår att det måste vara tungt besked. När jag tittar i deras webshop så tycker jag kvaliten på sakerna är skiftande och en sak jag ser är att väldigt få av dom unika sakerna, inkluseve mina egna, inte blir sålda trots flera månader på sajten. Jag får brev från khvc där dom beskriver shopen som en framgång och att det köps saker, vore kul veta vad som säljer, jag skulle gissa muggar för runt två trehundra?

[rolnor]
2016-01-22 13:52
#11

Jag ska vara riktigt tydlig, det jag kommenterar är själva konstens roll och jag tycker det är fel när man använder sin hantverksskicklighet till att skapa sensation, det är lite som med kvällspressen jämfört med morgontidningar, kvällspressen tar billiga poäng och är duktiga på detta, jag läser aldrig aftonbladet och expressen, det är skräpjournalistik.

Leramani
2016-01-22 15:35
#12

Rolnor.  Jo jag ser också för mycket kitsch och fjäsk och trendighet och oblygt flirtande med diverse kommersiella flugor.  Jag  gör inte ens tomtar vid jul.  Jag gör i princip inte en enda grej utan en egen känsla och en tanke bakom. 

Jag kommer ihåg en konstutställning som pågick i galleriet där jag hyrde affärslokal när jag börjat sälja mina skulpturer, hur galleri- utställaren pratade med olika kunder om sin största tavla,  med helt olika historier varje dag kring hur tavlan kom till och vad den handlade om.   Falsarier och fjäsk. Usch. 

Genomskinliga skallar kan fås i flaskform med sprit i.

De Lapsus Resurgam

[rolnor]
2016-01-22 15:57
#13

Skönt, jag har en stark känsla av att jag har en poäng men känner samtidigt en rädsla att jag bara är sur och negativ, inte gillar det roliga med konst, det du skriver Leramani får mej att lita på min känsla, tackar för det. Vore samtidigt kul om nån tyckte precis tvärtom.

Annons:
Rerum
2016-01-23 09:51
#14

Rolnor: jag har inga problem med att inte bli antagen om jag bara hade fått en förklaring. Jag jämför mina alster med en som blev (hon hade utbildning och jag är självlärd) de är helt jämförbara (det är inte bara jag som tycker det) jag arbetar med att kombinera silver, svartek och keramik, har aldrig sett någon göra det (så lite nytänk tycker jag). Men för det första: hur kan man bedöma hantverksskicklighet bara genom att titta på bilder? Varför får man ingen motivering? Konsthantverkcentrum drivs delvis av skattepengar dessutom betalar man för att bli bedömd och så kan de inte bemöda sig med att motivera varför man inte blev antagen.

[rolnor]
2016-01-23 13:45
#15

Ja det är frågor som bara khvc kan besvara är jag rädd, vore kul se en bild på det du gör, låter spännande.

[rolnor]
2016-01-23 14:19
#16

Det jag tänker är att om man skickar in ett bokmanuskript till förläggare eller skickar in musikdemo till skivbolag så får man heller ingen motivering vid refusering.

Rerum
2016-01-23 22:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Här kommer två bilder

Rerum
2016-01-23 22:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18
Ulla
2016-01-24 10:08
#19

Snyggt! Jag gillar mixed media.

(Jag vände bilderna men strulade litet så jag tappade deras namn och fick döpa om dem. Hoppas att det inte gör någonting. Annars kan du mejla de ursprungliga fotona till mig så gör jag om det.)

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

[rolnor]
2016-01-24 15:43
#20

Precis lika bra som det som finns i khvc-s webbutik, klart godkänt tycker jag. Många timmars jobb.

Annons:
Rerum
2016-01-24 18:58
#21

Tackar 😀

nyburgaren
2016-01-25 11:02
#22

Är det fint att bli antagen till KVCH? Du får stå för både packning och reklamationer kan räkna ut att det inte blir mycket kvar i fickan skattat oh klart för en femhundring för en fin oxblod skål, Bättre  att ha en konsult som satsar på utställningar åt en istället.. Vad som gäller dessa skräptidninar man behöver inte läsa dom varannan sida är ju dessutom bara reklam.. konstnärerna vill ju oftast röra om  grytan och det har dom ju tydligen lyckats med..

[rolnor]
2016-01-26 17:01
#23

För mej är det "fint", jag är helt självlärd, jag tycker det är meriterande att dom antog mej. Jag inbillar mej inte att jag är helt oberoende av bekräftelsebehov utan blev väldigt glad att dom ville ha med mej där. Jo, det är mycket reklam, instämmer, men många fina bilder oftast tycker jag. Finns väl inte så många andra keramiktidskrifter som ges ut månatligen? Är du helt autodidakt nyburgaren? Om det lönar sej ekonomiskt vara med i khvc-s webbutik kan jag undra, jag har inte tjänat en krona och det är dyrt vara med.

nyburgaren
2016-01-27 09:41
#24

Jag har haft min läromästare när det gäller drejning.. och några glasyr kurser har jag inte gått på  dom har jag fått hålla i själv under årens lopp som gått, där kan jag säga själv att jag har fått en bra erfarenhet… Du gör fina grejor Rolnor men underskatta  inte dina verk ta bättre betalt så säljer du säkert bättre..

[rolnor]
2016-01-27 10:56
#25

Tackar nyburgaren, priser är ju jättesvårt, jag har försökt lägga mej nånstans där dom andra i khvc-s butik ligger, som sagt väldigt få av sajtens unika föremål har blivit sålda så kanske är vi för dyra allihop. Finns säkert en möjlighet att sälja mer om man är riktigt dyr men då måste man väl ha ett namn?

Leramani
2016-01-27 12:46
#26

Man sätter sitt eget värde med sin prissättning.  De som har råd att betala och vill ha unika föremål,  vill ju helst att man tar bra betalt. Deras poäng för att de har köpt ett föremål blir ju högre,  ju mer de fått betala.  Men man måste vara konsekvent. Inte ha rabatt ibland.

De Lapsus Resurgam

Larsam
2016-01-27 19:32
#27

Rolnor, i stället för KHVC-butiken kanske du skulle hyra ett galleri och sälja direkt till kund utan mellanhänder. De brukar hyras ut veckovis. Man får dock en kostnad för hyra och marknadsföring. Nu vet jag inte var du bor, men i Stockholm finns gallerier i bla Gamla stan och även på Västerlånggatan som väl måste vara Stockholms mesta turistgata, speciellt på sommaren.

Annons:
[rolnor]
2016-01-28 18:04
#28

Jag bor i Åtorp med 275 invånare så Stockholms kunder är låååångt borta. Men faktum är att vi har en marknad varje år med 10000 besökare, ibland fler. Att hyra ett galleri i Stockholms city lär väl kosta en hel hög pengar men det vore fantastiskt nå ut till dessa köpstarka kunder. Jag har sett Dan Grip när han ställde ut vaser med kristallglasyr på Strandvägen, flera av hans i mitt tycke ganska fula vaser var markerade som sålda när jag var där. Jo, jag förstår att man kan imponera och sälja mer om man vågar ta betalt men ännu sålänge tjänar jag mycket lite pengar, jag lever på annat så det går ingen nöd på mej men visst vore det kul få in lite cash. Tack Larsam för förslag.

Larsam
2016-01-29 19:42
#29

Jag kollade på nätet och Galleri 67 på Västerlånggatan tar i höst 9000:- i veckan. Och ytan är 25 m2. Ganska mycket pengar, så det gäller att ha saker som lockar till köp.

[rolnor]
2016-01-29 20:22
#30

Får man flera tusen per verk så går det ju, tror inte det blir lätt för mej att få så mycket är jag rädd.

nyburgaren
2016-01-30 09:30
#31

Bor man på en ensligplats som du Rolnor skulle ta tillfället i akt. Varje år när det är den här marknaden så ska du passa på att ha egna utställningar hemma i din verkstad med välskyltat dit.. Ska man betala 9000 i veckan får man ha väldigt stora verk som kostar.. Jag har haft en kvinna som stod i min butik i somras hon tyckte jag hade det för billigt så hon skruvade upp mina priser 30% utan att jag märkte någon nedgång i försäljningen utan tvärtom..

Upp till toppen
Annons: