Annons:
Etikettermaterialråvarorleror
Läst 2048 ggr
Skabbekatten
1/22/16, 10:18 PM

Koboltkiller

Såg på nyheterna häromdagen att kobolt ofta bryts av barn under svåra och farliga förhållanden.
Kan man någonsin få veta vart ämnena man köper kommer ifrån, eller handlar det om att ställa krav på leverantörerna att det skall framgå?

http://www.svt.se/nyheter/utrikes/amnesty-barn-slavar-i-koboltgruvorna

Annons:
Ulla
1/22/16, 10:26 PM
#1

Jag såg också det reportaget. Det fick mig att fundera på det kobolt vi köper - var det kommer ifrån. Så beklämmande att se barnen krypa ner i de trånga gruvgångarna. Undrar om det är vanligt att det är så?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

pyromanen
1/23/16, 9:44 AM
#2

Vi har haft en trpd tidigare om detta. Då jag bestämde mig för att inte köpa mer kobolt. Det är två stora koboltleverantörsområden till världsmarknaden, dels centralafrika, dels tyskland. Det går inte att få veta vart det man köper kommer ifrån och det frpn Afrika är barnarbetare med bara händer.

[melkeramik]
1/23/16, 10:44 AM
#3

Som keramiker blir man ständigt ställd inför miljöfrågor och geopolitiska avvägningar. En hel del av oss har ju också en livsstil som torpare som strävar efter ekologisk självförsörjning av så mycket som är praktiskt möjligt. 

Men ska vi verkligen känna oss extra skyldiga som keramiker eftersom vi ofta använder mera bränsle och produkter som kommer från andra kontinenter, dessutom möjligen producerade under tvivelaktiga förhållanden?  Vi kan kanske välja ibland mellan en viss råvara och en annan mera "vänlig", men jag tycker inte att vi i vår lilla skala bör känna oss speciellt medansvariga för ett annat lands arbetsförhållanden. Det är klart att det är synd om de här barnen, men eftersom nästan all kobolt (och coltan till mobiler!) kommer från Kongo och Zambia är det svårt att ändra på utifrån. 

Handgjord keramik gör mera gott än vad den nånsin kan skada.

pyromanen
1/23/16, 7:02 PM
#4

#3 jag känner i alla fall att jag inte kan försvara inför mig själv att köpa kobolt som det ser ut nu (tills det ev går att köpa med märkning om utsprungsland, då skulle jag kunna köpa tyskt kobolt) det finns mängder av andra sätt att färga eller dekorera keramik än just med kobolt.

[rolnor]
1/23/16, 9:45 PM
#5

Vi får vända oss till leverantörerna och ställa krav helt enkelt, finns väl risk att det blir dyrare med konolt som är ursprungsmärkt men att se barnen på det sättet är ju fördjävligt.

RudeGirlPottery
6/1/19, 11:02 PM
#6

Jag vill lyfta den här frågan till ytan igen. Tydligen kan man köpa finsk kobolt av Lars Tärn och då borde även övriga leverantörer kunna handla i Finland. Vi kan ju åtminstone ställa frågan och önska detta av dem. Kobolten bryts i Finland och raffineras i Tyskland. 

Jag har, precis som pyromanen, dragit ner på mitt användande av kobolt (för att kunna leva med mig själv) men nu ska jag börja använda finsk kobolt! :-)

https://www.finncobalt.com

Annons:
Ulla
6/2/19, 12:03 PM
#7

I och med att folk blir mer miljömedvetna så kanske också fler leverantörer ser fördelarna med ursprungsmärkning. Bra med det finska alternativet.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

pyromanen
6/2/19, 9:38 PM
#8

Kul 👍☺️

Upp till toppen
Annons: