Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 8545 ggr
TrineDesign
1/24/16, 8:56 AM

GLASERA 2 GÅNGER?

Säker dum fråga som kommer från en novis. Första skröjbränningen gick bra, så glad. Ska glasera de sakerna idag. Har en liten fundering kring glasering, nu har jag doppat och allt är klart för ugnen MEN kan man glasera halva föremålet i en färg, bränna, glasera andra halvan i anna färg och torka bort färg på den delen som redan är glaserad och bränna igen eller måste man göra allt på en gång? dvs man kan aldrig bränna samma föremål mer än 1 gång. Om ni nu tänker vad håller hon på med…..jag ska gå kurs som startar i februari men är så taggad på detta att jag måste testa hemma lite. Köpt allt sprillans nytt, drejskiva, brännugn, glasyrer osv. Har hållit på med hantverk i hela mitt liv men aldrig drejat, varför, varför undrar jag nu, helt magiskt att sitta vid drejskivan även om det är mycket som hamnar i erfarenhetshögen men det hör till. Jag ger mig inte utan ska lära mig ! Vilken förmån att detta forum finns med så många snälla proffs som glatt svarar på mina frågor. Stor eloge till er! Ni är underbara :)

Annons:
Tjeja
1/24/16, 9:42 AM
#1

Jag har ingen aning men är nyfiken på svaren!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

TrineDesign
1/24/16, 10:34 AM
#2

Det är jag oxå !!!!

Leramani
1/24/16, 10:58 AM
#3

Det går i princip att glasera många gånger,  men hur stabil leran är avgör,  en del leror klarar det och andra deformeras lite av flera bränningar.  Du får prova.  Som du säger, att glasera en halva, bränna,  glasera andra halvan,  skulle kunna bli jätteläckert.  Jag har bränt om föremål med mer glasyr och fått lyckade resultat och andra gånger har det blivit skräp.  Men ja,  det går.  Håll bara noga reda på vilken temperatur du använt,  det kan vara bra att veta. 
Jag skickar vidare frågan till Bosse.
Bosse,  vad säger du??

De Lapsus Resurgam

[rolnor]
1/24/16, 3:49 PM
#4

Det blir svårare om det är stengods, då kommer inte krukan vara sugande i andra bränningen. Jag doppade ena halvan i en glasyr och sen från andra hållet med en annan glasyr och lät glasyrerna överlappa på mitten, sen sprejade jag lite oxider på hela krukan, detta blev fint. En nackdel med detta är att man får lite blandning av glasyrerna efter en tid.

Bo§e
1/24/16, 7:49 PM
#5

#3: >> Bosse,  vad säger du?? >>

Det är en fråga som inte har ett enda tvärsäkert svar….som Leramani säger, det "skulle kunna bli jätteläckert".   Eller misslyckat… 

Man bör vara beredd på att vissa glasyrer förändras i färg och yta när de bränns två gånger…dock inte alla…   Glasyrer är inte framtagna med tanken att de skall brännas mer än en gång, så man får räkna med vissa överraskningar.     

Stengodsleror som bränns flera gånger, mister mer av sina glasbildande ämnen än vad som är "tänkt", och blir ibland mer porösa och mindre täta. Det gäller särskilt järnhaltiga leror. "Vita" leror är generellt litet mer tåliga, men processen sker även där, om än i litet mindre skala.  Kylsprickor är inte ovanliga på gods som fått sintra mer än en gång.   

Men, visst kan man prova….resultatet kan ju bli riktigt spännande.  Se bara till att skydda sättplattorna mot oönskade rinningar och annat otrevligt som kan uppstå.

Kinna S
1/27/16, 6:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Men varför vill du bränna två gånger? Kan du inte doppa godset i olika glasyrer på en gång? Ibland blir det snygga effekter om glasyrerna överlappar varandra.

Annons:
[rolnor]
1/27/16, 6:37 PM
#7

Kinna S ja, det var mitt förslag också, kan bli dekorativt.

TrineDesign
1/27/16, 8:31 PM
#8

Då får jag nog prova det, trodde inte det gick samt att det skulle bli för tjockt med dubbel glasyr, det är bara att prova för mig då……..det är ju av sina misstag man lär sig. Det kanske blir hur bra som helst, inget är så spännande som att öppna ugnen.

[rolnor]
1/28/16, 6:07 PM
#9

Det kan bli riktigt fint, om inte glasyrerna är väldigt rinniga är det inget problem med dubbelt lager, det problemet har du även om du glaserar sånt som är glasyrbrännt en gång tidigare.

Upp till toppen
Annons: