Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 1946 ggr
TrineDesign
1/30/16, 9:58 AM

Blanda egen glasy

Jag är så ny på detta men full av energi och tycker keramik är så roligt. Eftersom jag är i startfasen så köper jag färdiga glasyrpulverblandningar men kikat lite på olika recept. Även om det ligger framåt i tiden frågar jag er nu ändå. Om man ska blanda med råmaterial själv, är det något råmaterial man ska undvika om man ska ha godset till bruksföremål, dvs koppar, frukostskålar eller ha mat i.

Annons:
[rolnor]
1/30/16, 4:58 PM
#1

Bly och kadmium använder man inte och det som kanske är mer aktuellt är Barium, man kan ha lite bariumkarbonat om man absolut vill men den går ofta att ersätta med strontiumkarbonat som inte anses giftigt. Sen får du tänka på att det dammar när man blandar egen glasyr och det krävs skyddsmask, det som är mest farligt andas in är kvartsdamm, det kan ge lungförändringar. Jag nämner det för att det finns i nästan alla glasyrrecept. Detta är den tråkiga säkerhetssidan, det är rena Julafton öppna en ugn med glasyrprover, absolut värt besväret.

TrineDesign
1/30/16, 7:07 PM
#2

Tack, blir så glad när ni proffs är så snabba att svara en novis :) Jag håller med, rena julafton att öppna ugnen. Jag brände min första ugn förra helgen, snacka om vad nyfiken jag var, hann inte svalna under söndagen utan rusade ut i uthuset när jag kom hem från jobbet i måndags, allt blev bra utom den vita glasren som jag lagt upp bilder på. Nu är dessa råmaterial noterade, ska inte använda dessa till bruksföremål.

Leramani
1/31/16, 2:27 PM
#3

Det bästa är att bestämma sig för att inte använda dem alls,  om man inte kan ha riktigt rent i lokalen, skölja golvet regelbundet, använda andningsmask (inte en liten vit grej av papper utan en stor gummimask med andningsfilter) och ha väldigt bra koll på sina råvaror, förvara dem i slutna burkar osv.  Annars riskerar man att komma in på akuten med förgiftning, som en lärare jag hade för många år sen, på 80-talet slut,  som fick kadmiumförgiftning och blödde i alla slemhinnor.

De Lapsus Resurgam

Leramani
1/31/16, 2:28 PM
#4

GRundläggande kunskap i kemi rekommenderas för alla som ska använda glasyrer.

De Lapsus Resurgam

TrineDesign
1/31/16, 5:02 PM
#5

Usch!!! det låter inte kul alls. De man köper färdigblandade, räcker det då med ett vitt skydd för näsan när man blandar pulvret med vattnet? det är det jag använt. Eller är det helmask som gäller då oxå? man blir lite rädd nu…….

Leramani
1/31/16, 5:55 PM
#6

Det är bra att du hajar till.  Egentligen räcker det nog inte.  Att blanda i glasyrpulver kan man med fördel göra utomhus, så att man slipper att lite glasyr dammar upp och hamnar på golvet där man ska gå omkring sen.  Häll i pulvret försiktigt och försök få så lite dammvirvlar som möjligt och andas inte in det.  Alla glasyrer och leran i torr form,  är farliga för lungor och många glasyrer är farliga att andas in.
Tvätta av golvet och ytorna i verkstan ofta.

De Lapsus Resurgam

Annons:
TrineDesign
1/31/16, 8:36 PM
#7

Tusen tack för denna varning! tar den till mig, nästa gång blir det mask, blanda ute för förgiftad vill jag inte bli!!!! förhoppningsvis kan nog inte så mycket hänt nu, har blandat 5 olika glasyrer hittills med vitt munskydd. Fr o m nu blir det mask här. När jag köpte glasyren skulle det räcka med det vita enligt dem men det är bättre att ta det säkra före det osäkra och köra mask. När man sen glaserar räcker det väl med handskar eller det är mask då oxå? många frågor, jag vill ju göra rätt och inte bli sjuk av min hobby :)

TrineDesign
1/31/16, 8:53 PM
#8

Har hitta denna glasyrhär på denna sidan. Kan denna användas till koppar och skålar, användas till att äta och dricka ur? Steinunns röda Kalifältspat 45 Litiumkarbonat 3 Talk 10 Benaska 14 Ball clay 14 Kvarts 14 Järnoxid, röd 10

Leramani
1/31/16, 10:29 PM
#9

Att doppa och pensla är ok med handskar,  men om du ska spruta på glasyren är det mask och skåp med utsug som gäller.  Att lägga på glasyr med spruta som man styr med munnen,  är inte att rekommendera.

De Lapsus Resurgam

[rolnor]
2/1/16, 1:26 PM
#10

Jag vill understryka att bly och kadmium som mest användes förr är helt i en klass för sej när det gäller giftighet, mycket för att dom lagras i kroppen och även små mängder dagligen blir till slut farligt. kvartsdamm som är det farligaste i både köpeglasyr, egenblandad glasyr och torr lera ger effekter på lång sikt och framförallt om man andas in detta varje dag, är man hobbykeramiker och drar in lite en gång i veckan så är riskerna mindre men det finns ju ingen anledning chansa.

Upp till toppen
Annons: