Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 2867 ggr
Rosannakeramik
2/3/16, 6:33 AM

Glasyr med zink

Här kommer en klurig fråga vad det gäller Zink. Vilket ämne kan ersätta zink i en stengodsglasyr.  Har tänkt på colemanit eller dolemit? Är det möjligt att byta ut det rakt av, har inte lust att börja räkna i formel. Vad säger ni kloka?

Annons:
[rolnor]
2/3/16, 10:41 AM
#1

Är svårt svara på, colemanit är ju kalciumborat och jag ser inte att det skulle kunna ersätta zinkoxid? Beror ju mycket på om glasyren innehåller mycket zink och vad det fyller för funktion i glasyren.

Rosannakeramik
2/3/16, 1:19 PM
#2

Hej Rolnor. Det är en vanlig transparant glasyr med k.fpt, kaolin, kvarts, krita och 10 % zink.

Giema
2/4/16, 9:50 AM
#3

Varför vill du byta ut zink? Pga miljö eller?

[rolnor]
2/4/16, 10:53 AM
#4

Zink fungerar väl som fluss i den här glasyren och kanske går det att byte mot t.ex. Colemanit, du kan ju göra ett litet prov och bränna, jag undrar också varför du inte vill ha zinkoxid?

Rosannakeramik
2/4/16, 9:46 PM
#5

Nu har jag  bränt ett prov och som du säger rolnor så behövs denna bas, kanske byta ut den mot en annan bas, lithium kanske?  Zinken i denna glasyr gröna toner bruna när jag använder färgkroppar. Girma.

[rolnor]
2/5/16, 2:17 AM
#6

Du vill altså inte ha dom bruna tonerna? Litium är intressant men du får ta bara lite, den är extremt flussande. Kul med experiment, lägg gärna upp bilder.

Annons:
nyburgaren
2/5/16, 12:09 PM
#7

Färgkroppar påverkas i olika färgnyanser vilka baser du har byggt glasyren på.. byter du ut zinken kan det bli en annan nyans på den… du får kolla vad du vill ha och vad den färgen gillar för glasyrbas..

[rolnor]
2/5/16, 7:21 PM
#8

Kanske färgkroppsleverantören kan tipsa om en bra grundglasyr som du kan använda?

Rosannakeramik
2/5/16, 8:31 PM
#9

Lithium kan ha ba inflytande på färger kanske testar det. Återkommer, tack så länge för tips och ha en trevlig helg.

Upp till toppen
Annons: