Annons:
Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 2186 ggr
[rolnor]
2016-02-05 02:13

Hemmagjord ugn med oljebrännare

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Jag byggde en 400liters stengodsugn med en villaoljebrännare ute på Adelsö. Brännaren är modifierad med tryckluft för att ge en låga som går att reglera enkelt med en nålventil. Isoleringen är porosil med ett lager keramisk fiber längst in. Jag har visat den förut men jag hittade ett par nya bilder, den oranga grejen är brännaren.

Annons:
[rolnor]
2016-02-07 22:38
#1

Det här var helt ointressant tydligen, hm… Kan berätta ändå att det var tufft få upp tempen vid reduktion, satte in en dammsugare bakochfram i änden på brännaren och då gick det lättare. Den förbrukade 25liter diesel till en glasyrbränning . Eftersom den var gjord efter en schematisk skiss ur en bok drog den in tjyvluft nånstans och godset blev partiellt reducerat, oxblod blev delvis grönt. Detta blev ibland dekorativt, man kunde se spår av flammorna och luften som dansat på verken. Skorstenen var ett vanligt ventilationsrör av plåt, detta korroderade kraftigt men funkade ett tag. Teglet som var bristvara pga kostnad ställde jag på högkant, att isoleringen ändå räckte berodde nog på fibern. Vi brände på dagen och i sena sommarkvällen när vi tog en promenad förbi ugnen lyste det orange mellan springorna i teglet.

aeskedun
2016-02-08 09:57
#2

Tack för att du berättar. Tyckte det var intressant.

aeskedun
2016-02-08 09:57
#3
Ingemar89
2016-02-09 12:30
#4

Jättehäftigt med hemmagjord ugn!

Upp till toppen
Annons: