Annons:
Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 4322 ggr
TrineDesign
2/7/16, 5:31 PM

Vad putsar man med?

Mera frågor…..jag har kollat på youtube, svenska filmer om drejning, när keramikern berättar om alla steg, torka, putsa, skröjbränna, damma, glasera etc. Vad menas med putsa? är det att torka av med fuktig svamp eller använda sandpapper. Om det är sandpapper, vilken grovlek ska man då ha? förmodar väldigt fint.

Annons:
Kinna S
2/7/16, 7:12 PM
#1

Putsa efter när du drejat gör du väl med ett sken eller en svamp… Fint sandpapper funkar till torra oskröjade ting. Du kan också använda Stålull för lite mer finlir. När jagmåste få bort sånt som bränt fast i glasyrbrännngen från chamotten som sakerna stod på, eller glasyrrester, så använder jag diamantfilar. Det finns tex på biltema.

Keraleij
2/7/16, 7:37 PM
#2

Jag putsar bort ojämnheter på läderhård lera med fuktig svamp, efter beskickning och när hänklarna har stelnat till är det ofta lite "skröfs" kvar .

Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se

TrineDesign
2/7/16, 9:42 PM
#3

Jag putsar med svamp när jag drejat klart, även när jag beskickat tar jag med fuktig svamp. Känns som jag gjort rätt :) men tänkte det var bäst att höra med proffsen på denna sidan så jag inte missat något. Tack för snabba svar !!!

abbis
2/15/16, 3:36 PM
#4

Här putsas det med en fuktig svamp både i läderhårt och torrt tillstånd..Sandpapper är tabu i verkstan då det fina dammet inte är så hälsosamt 😕

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

RudeGirlPottery
2/22/16, 9:16 AM
#5

Jag putsar med svamp, sken, kniv eller det verktyg som krävs för föremålet/ändamålet. Aldrig slipning med sandpapper eller rasp/fil. Instämmer med Abbis; allt som orsakar damm undviks i det längsta. Inte hälsosamt.

carinlin
1/11/17, 8:43 PM
#6

doppar man sandpappret i vatten så blir det inget damm. Litet tips bara

Annons:
Månvind
1/13/17, 8:20 PM
#7

Jag använder ofta slipnylonark när jag behöver finputsa skrovligheter eller "skröfs". finns i olika grovlekar och fungerar bättre än vanligt sandpapper eftersom de är mjuka och flexibla. förträffligt!  De går väldigt bra att använda både torra och blöta  men som flera redan nämnt -  torr slipning utomhus ALDRIG i verkstaden. Köps billigt på biltema, bauhaus eller liknande byggvaruhus..

Do not go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail. /R.W.Emerson

ramjambam
1/19/17, 5:25 PM
#8

Det finns mjuka slipklossar att köpas i handeln, avsedda till slipning av målfärg. Svarta, skumgummi i mitten med en yta som liknar/är samma som den på våtslippapper. Jag använder sådana med vatten ibland, annars samma som RudeGirl #5

babegrisen
9/10/18, 8:33 PM
#9

Hallå! Fäster glasyren bättre om ytan behandlas med sandpapper tillskilnad från glättad med sken?

Upp till toppen
Annons: