Annons:
Etiketterformadekorera
Läst 1175 ggr
mariamaräng
2/10/16, 10:04 PM

Terra Sigillata/Saggar bränn/deflockuleringsmedel?

Hej,

Jag har några frågor som jag har gått runt och tänkt på:

Jag undrar om det verkligen är helt nödvändigt  att använda deflockuleringsmedel/Natriumsilikat/vattenglas till Terra Sig, eller går det helt enkelt att köra utan det?

Finns det något alternativ till deflockuleringsmedel som funkar lika bra, som man kan köpa i mataffären t.ex? Jag har fått för mig att badsalt är något liknande, eller att man kunde prova tvättmedel rent av, men jag kanske har helt fel?

Jag har många gånger läst att man använder "Ball clay" och eftersom att ler partiklarna är så pass fina i just den leran, men det går väl att använda vilken lera som helst? vilka leror har ni på forumet använt t.ex?

Är regnvatten bättre än vanligt vatten? Jag har hört att det är det men jag kommer inte ihåg varför riktigt, har det med hårdhet av vatten och vad gör det för skillnad i så fall?

Själv har jag tänkt mig att använda en fin stengods lera och enbart vatten, eftersom jag vill göra det så enkelt som möjligt att göra Terra sigillata, helst utan krångel, men  jag vill ju att resultatet blir så glansigt som möjligt :)

Saggar bränning!

Kan man utföra en saggar bränning i elugn? Elller förstör man elementen då på sikt?

Är det någon som håller på mycket med det här på forumet? Vilken slags ugn använder då ni?

Jag har provat att bränna saggarbränt gods förut, och blev helt förtjust i tekniken,  och i Vår har jag i plan att bygga en gas ugn för just detta, är det någon som har tips och triks för att bygga en enkel men ganska så stor ugn, som är ganska billig att bygga? Jag har redan eldfast tegel så det är det minsta problemet :)

Jag tänkte på att golvet i ugnen kunde vara utav eldfasta tegelstenar, men räcker det, behöver man något mer, eldfasta plattor kanske, eller kan man köra på utan bara? Med just Saggar skulle det väl gå för de fina objekten ligger ju ändå inuti den?

Det skulle vara inspirerande att se hemskapade ugnar kanske rent av en bild eller flera!

Mycket tacksam för alla svar

Med vänliga hälsningar

Maria

Annons:
Upp till toppen
Annons: