Annons:
Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 1602 ggr
Fika
2/14/16, 10:05 PM

Problem med högljudd Brent CXC

Hej! Jag ska köpa en begagnad drejskiva och har fått hem den på prov under en tid. Den är från 2007, men har egentligen främst använts aktivt mellan 2012-2013. Skivan fungerar i stort, men den är ganska högljudd vilket oroar mig då jag hört att modellen ska vara ovanligt tystgående. Ljudet kommer inte från drivremmen utan snarare från motorn. Är det någon som kan ge tips på hur man ger "service" till drejskivan för att eventuellt åtgärda problemet. Vilka områden kan man försöka smörja för att minska oljudet? Vilken spray/olja rekommenderar ni? Under/ i botten på motorn ses en roterande del, kan man spraya där eller finns det risk att skada motorn? Tacksam för alla svar!! Om ni inte rekommenderar att man mekar själv, har någon tips på någon bra mekaniker man kan ringa eller som kan ta en titt på skivan till ett rimligt pris i Stockholms området? Tack på förhand, Anna!

Annons:
[SkansensKrukmakeri]
2/14/16, 11:03 PM
#1

Kolla med "Brentdoktorn" Lars Jöransson, han har hjälpt oss en del med våra Brentskivor.

Stockholm Ugn & Keramikservice

070-796 08 81

nyburgaren
2/15/16, 8:29 AM
#2

Man kan prova byta kol till kollektorn dom kan du skruva loss på utsidan av motorn och kolla om dom är nedslitna inte dyrt att byta. Annars hade jag köpt en annan  drejskiva om jag inte fått denna så nedsatt i pris att det blir lönt att lägga ner mer pengar och arbete på den…

Bo§e
2/15/16, 11:02 AM
#3

Allt är relativt…..   Brent CXC ansågs en gång - med viss rätt - vara den tystaste eldrejskivan på marknaden……dvs innan Shimpos "Whisper"-serie (modellerna 3D, 3E och "T") dök upp.  Ingen maskin har mig veterligt slagit dessa modeller i "tysthet".

Men, om CXC:n på något sätt låter onormalt eller "ohälsosamt", bör förstås en kunnig person se över den.  Den kan dock aldrig komma ner i "Shimpo-nivå"….det är att begära för mycket.

nyburgaren
2/16/16, 9:21 AM
#4

Oftast kretskortet som går sönder innan kolen har slitits ut

Upp till toppen
Annons: