Annons:
Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 1385 ggr
an1e
2016-02-15 06:56

Fortsatt problem med ugnen

Jag skrev här för några veckor sedan om min ugn som jag har problem med att få rätt temperatur, jag har läst här på forumet om ugnar och temperatur och kommit fram till att det måste vara elementen som är dålig. Jag köpte nya element för ganska exakt ett år sedan och jag har visserligen bränt mycket  det gångna året, jag skulle uppskatta det till kanske 1-2 ggr i veckan (mer troligt en gång i veckan) jag har en ganska liten ugn på 70 liter. Jag hade ändå förväntat mig att inte Byta element på flera år framöver, är det rimligt att elementen tagit slut redan?

Hälsningar Anette

Annons:
nyburgaren
2016-02-15 08:23
#1

Precisera problemet. rätt temperatur eller den har problem att komma upp till den temperatur ???

an1e
2016-02-15 12:37
#2

Rätt temperatur menar jag att den inte kommer upp till t.ex 1250 gr och när jag ändrar termostaten och höjer temperaturen och kör en bränning med kägla så har den inte kommit upp till önskad temperatur ändå. Ugnen går snabbt upp till ca 1000gr men de sista 250 gr tar många timmar. Igår satte jag igång en bränning kl 12:30 den blev   klar ca 22:00 men hade inte kommit upp till rätt temperatur, jag höjer och höjer men når aldrig ett lyckat resultat för de glasyrer som är mer kräsna.

Problemet liknar de jag hade för ett år sedan då jag bytte element och allt blev bra, men nu är det bara ett år sedan jag bytte och det känns lite olustigt att behöva byta redan.

Anette

nyburgaren
2016-02-16 09:59
#3

Ser ut att effekten inte räcker till. kolla att alla slingor blir varma när du startar den kör den till 200 grader stäng av och kolla om all värmeelement blir varma så inte en fas inte fungerar.. element eller säkring eller effekten på slingorna inte räcker till.. 70 liter ugn skulle ja behöva 7,5 watt om jag skulle vara nöjd med du kanske har för låg effekt på hela ugnen

nyburgaren
2016-02-16 10:02
#4

7,5 KW menar jag

abbis
2016-02-16 16:22
#5

Det kan vara lite svajigt med leveransen av el från elleverantören .Sånt kan du be din leverantör att mäta upp. För mig va det svajigt innan man säkrade upp i skåpet ute i gatan då det vi va många som behövde el samtidigt..Det kan räcka med att dom säkrar upp..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

attis kakelugnar
2016-02-16 20:20
#6

Ett enkelt sätt att se,att alla slingor funnkar,dvs blir varma ..stoppa in ett halvt toapapper mellan alla slingor,dra igång till 100 gr,titta på vilka papper som bränts..

Annons:
an1e
2016-02-22 11:40
#7

tack för era goda råd, elementen blir alla varma och en elektriker har varit här och mätt upp med ohmmätare utan att hitta något fel, skickar iväg automatiken till leverantören nu för att se om de kan hitta något fel.

Bo§e
2016-02-22 13:01
#8

Enbart ohmmätning av elementen, ger ingen indikation om "svajig spänning" på elnätet.

Om automatiken kommer tillbaks, och befinns felfri (vilket jag gissar), rekommenderar jag en spänningsmätning under ett antal dygn (givetvis medan man kör några bränningar).  Elleverantören brukar åta sig sådan mätning kostnadsfritt.   Nöj dig inte med att de säger att "allt är ok", utan kräv att få siffran på lägsta spänning, och berätta gärna här….

Återkommande spänningsfall på nätet, kan - om det vill sig illa - utan vidare "köra slut" på elementen på ett år, pga segdragna bränningar….  Gäller särskilt mindre ugnar, som inte har så tjock elementtråd.

an1e
2016-03-04 18:02
#9

Ja automatiken var det inget fel på, har även fått ett nytt termoelement och provkört den två gånger nu, den kommer inte upp till önskad temperatur på det sättet den gjorde då allt gick felfritt, men jag har provat att köra den på en högre temperatur och bränningen som skulle ta 5 timmar tog 8 timmar och 30 min. Om det nu är så att vi har svajig spänning här och jag behöver Byta element efter ett år så kommer det väl fortsättningsvis att bli samma problem eller?

Record
2016-03-04 20:21
#10

Mät spänning o ström direkt vid ugnens anslutning under hela brännperioden, att gissa hjälper inte. Effekten för att komma till 1250 grader räcker inte.

Upp till toppen
Annons: