Annons:
Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 2312 ggr
AnnaLindqvist
2016-02-15 18:52

Ny (begagnad) ugn. Hur gör man?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Köpte idag en keramikugn (lyngbyovnen k90), vet någon hur automatiken fungerar? Är det någon som har en bruksanvisning över?

Annons:
nyburgaren
2016-02-16 09:12
#1

Jag hade köpt ny automatik till en nyare först som främst….Har haft en likadann ugn och det finns mer att göra för att få den riktigt bra för i grund är det en välbyggd ugn med sin små brister man kan förbättra..

AnnaLindqvist
2016-02-16 14:37
#2

Okej!
Kan man köpa vilken automatik som helst? Funkar det att koppla in en automatik från exempelvis cebex?

abbis
2016-02-16 16:18
#3

Nej du kan inte köpa vilken automatik som helst ..Ring och prata med Mats på Brännpunkt  eller  Cebex. Det är digitalt numera..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Bo§e
2016-02-16 16:19
#4

Bokstaven "K" i beteckningen K90, indikerar att detta i grunden är en lergodsugn.

Och, tittar man på temperaturmätaren (överst), och temperaturregulatorn (därunder), framgår det att hela utrustningen är anpassad till "Ni-Cr-Ni", dvs "Typ K" (max 1200°C).  

Det innebär att även givaren, plus dess kablage, måste bytas ut, om utrustningen skall bytas ut till något "modernare", anpassat för stengodsbränning (dvs ett "Typ S-system).  Man kan m.a.o. inte bara "plugga in" en ny automatik, utan vidare åtgärder.   

Chansa inte, utan anlita professionell hjälp för att byta styrutrustningen. Här finns flera fallgropar som "vanliga elektriker" inte sällan trillar i…..    Du kan t.ex. kontakta Thore Lundqvist (thore@havsvik.nu) för att bli guidad rätt.

🙂

[rolnor]
2016-02-19 22:28
#5

Den första frågan var ju hur den gamla automatiken används, den kanske är ok? Jag har haft en sån automatik men jag minns inte.

Upp till toppen
Annons: