Annons:
Etikettermaterialråvarorleror
Läst 3665 ggr
[rolnor]
2016-02-17 19:22

Oxider i naturen som mineral

Vi har ju återkommande trådar om glasyringrediensers giftighet av goda anledningar, jag listar här några ämnen som finns i naturen som mineral, självklart betyder inte det att dom är ofarliga. Kopparoxid= Tenorit Kopparkarbonat= Malakit Nickeloxid= Bunsenit Järnoxid= Hematit Manganoxid= Pyrolusit Bariumkarbonat= Witherit När jag googlade kobolt såg jag att det ofta finns i naturen tillsammans med arsenik så man kan undra hur barnen som jobbar i koboltgruvor mår av detta.

Annons:
pyromanen
2016-02-17 19:46
#1

Alla grundämnen finns väl i "naturen", vart skulle de annars komma ifrån? 😊

[rolnor]
2016-02-17 19:50
#2

Oj, ja det förstår jag, vill du missförstå min tråd?

[rolnor]
2016-02-17 22:48
#3

Jag kanske är otydlig, dom ämnen vi använder som jag listar till vänster är kemiskt identiska med dom mineral som står till höger. Grundämnen och deras förekomst eller giftighet är en annan diskussion.

[rolnor]
2016-02-18 10:24
#4

Meningen med tråden är att ge perpektiv när vi diskuterar hur miljöfarliga glasyringredienser är, det finns alltså hundratals ton av dessa ämnen redan i naturen och dom utgör inget stort miljöhot, främst pga av att dom inte är lösliga i vatten.

[rolnor]
2016-02-18 13:18
#5

så blev det alltså, en ovidkommande sarkastisk kommentar om var alla grundämnen kommer ifrån sen tystnad, OK, det här var tydligen helt ointressant.

Ulla
2016-02-18 17:20
#6

Nej, inte ointressant, tvärtom. Själv har jag inte kommenterat för att jag vet för litet om de mineraler som finns i naturen. Inte ens hur vanliga de är. Tänker att jag nog inte är ensam.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Annons:
[SkansensKrukmakeri]
2016-02-18 18:13
#7

Uppskattar ditt initiativ till lite annorlunda inlägg, läste själv geologi en gång och är mycket intresserad av framför allt lerors uppkomst och sammansättning. Ska börja experimentera med en egenproducerad lera, med bas av svensk lergodslera,  inför säsongen!

Keep on the good work!!!

stinaarvas@hotmail.com
2016-02-18 18:43
#8

Superintressant. Undervisar gymnasielever i keramik. Många läser kemi och biologi på naturprogrammet. För dem ger dessa fakta fördjupande kunskaper om ursprunget och förekomster av det material som de använder sig av och som de stött på i mitt ämnen. Dessa elever kanske inte kommer bli keramiker men de blir ännu bättre naturvetare. Tack för ditt inlägg!!

Stina Fina Keramik

Denna kommentar har tagits bort.
[rolnor]
2016-02-18 22:09
#10

Tack, nu käns det bättre, förhopningen var att nyansera tankar och känslor runt det som är giftigt i våra verkstäder, hur giftigt är det, hur försiktig behöver man vara? Själv har jag nog bara riktig respekt för kvartsdamm som ju även finns i lera, det har många blivit sjuka av bevisligen.

Leramani
2016-02-19 00:40
#11

Din lista är intressant.  Du ser inte att på vänster sida har du pulverform, och på höger sida har du samma ämne men i fast material och inte lika lösligt i vatten?

Det är aningen farligare med Kopparkarbonat i pulverform än i en malakit (-sten).

De Lapsus Resurgam

pyromanen
2016-02-19 09:00
#12

Oj, ursäkta "tystnaden", har jobbat och inte varit inloggat några dagar. Min kommentar #1 var inte alls sarkastisk! Beklagar om jag skrivit så det kunde tolkas som sarkasm! Vad jag menade var att alla ämnen vi använder till allt (keramik, mobiltelefoner, målarfärg, atombomber) allt kommer från " naturen" om naturen= jordklotet. Om naturen inte är samma som jordklotet vart är då gränsen? Eller för att vara ännu tydligare, jag försökte vara filosofisk 😊.

[rolnor]
2016-02-19 22:45
#13

Pyromanen, då missförstod jag dej helt, sorry. Jo, leramani, visst blir pulverform mer lättlösligt, grejen är att i naturen med regn och grundvatten, sjöar etc. så har vi ofta neutralt pH värde och då är dom här mineralen olösliga, men i magsäcken är det pH 1 eftersom det är saltsyra där, vid så lågt pH reagerar framförallt karbonater och blir vattenlösliga klorider, även oxider kan reagera och vi kan då ta upp metaller i kroppen. Hur det blir om man andas in damm är mer komplext och inget jag kan. Det här att byte bariumkarbonat mot det ogiftiga bariumsulfatet har jag inte testat och det finns frågetecken om sulfatjonerna skiljs från bariumjonerna i glasyren vid bränning, om inte så kommer sulfatet inte ha likvärdig effekt på glasyren, detta borde testas grundligt. Även att byta ut mot strontiumkarbonat vore intressant se om det fungerar, t.ex. den turkosa kopparfärgade glasyren med 30% bariumkarbonat, går det att få med bariumsulfat eller strontiumkarbonat och om man använder bariumsulfat kommer den glasyren inte släppa ifrån sej Barium om den testas i sur miljö?

Annons:
Upp till toppen
Annons: